Service Manager IT till SJ Stockholmståg
Experis AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Experis AB i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige SJ Stockholmståg arbetar nu intensivt för att förbereda inför mottagandet av nya kollegor. Som en del av förberedelserna söker nu SJ Stockholmståg AB Service Managers som vill vara med på resan att återskapa förtroendet för pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet.
SJ Stockholmståg AB är ett nyetablerat dotterbolag inom SJ-koncernen. I november 2023 tecknade Trafikförvaltningen i Region Stockholm ett avtal med SJ AB om att ta över pendeltågstrafiken i ett så kallat nödavtal. Det innebär att SJ Stockholmståg AB tar över ansvaret från dagens operatör under våren 2024. Nödavtalet som SJ och Region Stockholm har tecknat kommer gälla i två år, med option på ytterligare ett plus ett år, från och med trafikstart.
Nu söker vi engagerade och motiverade Service Managers som vill ta ansvar för våra upphandlade IT-tjänster.
I rollen som Service Manager arbetar du med aktiviteter som behövs för att upphandla, etablera, utveckla och förvalta en IT-tjänst, inklusive hantera budget för tjänsten. Du har huvudansvar för ett antal tjänster och arbetar i nära samarbete med verksamhet och leverantörer likväl som andra Service Managers och Software Engineers.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär
* att verka för att ta fram förvaltningsbara lösningar som ligger i linje med affärsmål, riktlinjer för IT-utveckling, målarkitektur och informations- & IT-säkerhetskrav samt ansvara för att test och kvalitetssäkring görs av lösningar enligt upphandlad tjänst
* arbeta med kontinuerlig utveckling av tjänster och, när aktuellt, avslut av tjänster tillsammans med verksamheten och leverantörer
* beställning och upphandling av IT-tjänster från leverantör
* att säkra och delta i arbetet inom incidenthantering, problem- och change-processer samt samordning av releaser och versionshantering
* att säkra dokumentation för IT-lösningarna
* omvärldsbevakning inom området/relevanta teknologier
* ansvara för budget och prognosarbete för tjänsten samt fakturahantering
Vi söker bland annat Service Managers för lösningar inom POS, asset management för fordonsunderhåll, dokumenthantering, workplace m fl.
Om dig
För att vara framgångsrik i rollen bör du
* ha erfarenheter av liknande roller så som systemförvaltare, systemansvarig, tjänsteansvarig, service manager eller liknande
* ha flera års erfarenhet av IT-förvaltning
* ha kunskap och erfarenhet av att realisera verksamhetskrav i en systemlösning
* med fördel ha akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande förvärvad erfarenhet
* kommunicera obehindrat på svenska och engelska både i tal och skrift
Det är ett plus om du har erfarenhet av
* upphandling
* implementering och förvaltning av system i molnmiljö
Det är extra meriterande om du har arbetat med systemförvaltning i en agil kontext.
Du har ett starkt självledarskap och trivs som bäst med när du får vara med och etablera nytt och inte allt är tillrättalagt. Du är bra på att skapa relationer och du gillar att ha dialog med personer inom olika kompetensområden.
Som person är du engagerad, ödmjuk och nyfiken med förmåga att snabbt sätta dig in SJs affär och verksamhet. Det händer mycket hos oss och det är viktigt att du trivs med att arbeta i en föränderlig miljö. Du är van att ta initiativ, är proaktiv och tycker om att komma med idéer till förbättring. Att du är van att arbeta i team likväl som självständigt ser vi som en självklarhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
SJ vet att mångfald ger fler perspektiv och ökar SJs konkurrenskraft. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrunder som vill vara med och bidra till ett inkluderande arbetsklimat. Välkommen med din ansökan!
Ansökan och information
I den här rekryteringen samarbetar SJ Stockholmståg med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53,
anki.snis@se.experis.com.
Då tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen kan detta innebära att SJ Stockholmståg AB innan anställning kommer att genomföra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen av dig som kandidat. Godkänd säkerhetsprövning är i så fall en förutsättning för anställning.
Vad är SJ Stockholmståg AB?
SJ Stockholmståg AB ingår i SJ AB koncernen som är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande - framtidens sätt att resa. SJs tågtrafik i egen regi kännetecknas av längre resor med snabb- och nattågstrafik samt regional tågtrafik mellan större städer i Sverige och huvudstäderna i Skandinavien. Den upphandlade trafiken kännetecknas av kortare tågresor mellan arbete, studier och boende inom ett län eller region. SJ är ett aktiebolag som ägs av svenska staten med uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg. Läs mer på
www.sj.se Ersättning Not Specified
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "60780cc2-de9f-".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Experis AB (org.nr 556855-1104)
Arbetsplats SJ Stockholmståg
Kontakt Ann-Catrine Snis
+46703775969 Jobbnummer 8465490
Observera att sista ansökningsdag har passerat.