Seniorhandläggare Barn och unga

Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt / Socialsekreterarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt i Lerum

Är du medvetet kompetent?
Du kanske arbetar som utredare idag, har jobbat flera år inom den sociala barn- och ungdomsvården och känner dig redo för en ny utmaning! Du har bra koll på vad som brukar fungera i olika situationer, men har inte jobbat så många år att du inte längre kan förklara varför. Du har kvar din nyfikenhet och ditt engagemang inför de människor du möter och kan förmedla en positiv känsla för jobbet. Är du dessutom bra på att planera och organisera ditt arbete och kan stötta andra i detta är du välkommen att söka tjänsten hos oss som seniorhandläggare!

Hos oss på Barn- och familjeenheten finns ett mottag och tre utredarteam. Varje team har sin egen 1:e socialsekreterare. Vi har även en verksamhetsutvecklare och behöver nu en ny seniorhandläggare på enheten. För att kunna tillgodose de önskemål som finns om ett närmare ledarskap har vi nyligen omorganiserat oss, och det är numera två enhetschefer på enheten i stället för en som tidigare. Vi har ett spännande år framför oss då vi bland annat ska påbörja implementeringen av Signs of Safety.
Som seniorhandläggare blir du en viktig pusselbit i en arbetsgrupp på nästan 30 personer. Det är viktigt för oss att alla på arbetsplatsen känner sig delaktiga och att vi har ett gott arbetsklimat. Vi vill tillsammans skapa förutsättningar för arbetsglädje och trivsel. Alla ska känna sig stolta över sitt arbete och ha tid för reflektion. Vi strävar efter en arbetsplats där man göra skillnad för barn som riskerar att fara illa, men din primära arbetsuppgift blir att göra skillnad för socialsekreterarna.




Publiceringsdatum
2022-02-14

Arbetsuppgifter
I rollen som seniorhandläggare ska du ge ett nära stöd till socialsekreterare i handläggningsprocessen utöver det stöd 1:e socialsekreterare ger. Arbetet kan exempelvis innebära att du är medhandläggare i ärenden och finns med som bollplank, inför och efter möten eller besök. Du ska arbeta tillsammans med 1:e socialsekreterare för att utveckla och stärka kvalitén i både handläggning och dokumentation. Du kommer att bistå arbetsledning med implementering av arbetssätt och metoder och även bidra till att skapa rutiner. När vi får nya kollegor på arbetsplatsen ska du bidra till att de får en bra introduktion.
Vad kan vi erbjuda?
Hos oss firar arbetsledningen snart 100 år av sammanlagd tid i socialt arbete! Detta gör att vi har mycket kunskap och erfarenhet att dela med oss av. Vi hoppas såklart att det kan bidra till att arbetet som görs ska bli bra för de barn och familjer som socialsekreterarna möter. Utredarna som arbetar här är en härlig mix av olika personligheter och med varierande tid i yrket. Vi vill gärna ta tillvara de olika kompetenser, erfarenheter och intressen som var och en har, då vi vet att det bidrar till arbetsglädje och en arbetsplats som utvecklas.
Kommunen erbjuder extern handledning, friskvårdsbidrag, färsk frukt och gratis kaffe/te. Nu när covid-restriktioner äntligen släppt har vi åter gemensam fredagsfrukost. Då och då kan den som vill ta en podd-promenad för att lyssna på något intressant och samtidigt få lite frisk luft.
Möjlighet finns att semesterväxla och vi har årsarbetstid. Det finns bra kommunikationer och kontoret ligger precis bredvid pendelstationen. I närheten finns ett nybyggt parkeringshus där det är gratis att parkera. Arbetsplatsen ligger vid Bagges Torg där det finns tillgång till ett flertal affärer samt restauranger där man kan inhandla lunch om man önskar.


Kvalifikationer
Vad önskar vi?
Du är socionom och har flera års vana av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården. Du är väl insatt i vad uppdraget som utredare innebär. Du har mycket goda kunskaper i BBIC, övrig handläggning och dokumentation samt de lagrum som styr vår verksamhet. Du gillar att hålla dig uppdaterad på vad som händer på vårt område inom det sociala arbetet och tycker om att förmedla ny kunskap. Du gillar att läsa och skriva och har en god förmåga att formulera dig enkelt och tydligt.
Meriterande för tjänsten är att ha gått Socialstyrelsens utbildning till utbildare för BBIC, att ha utbildning i MI, MPV och Signs of Safety, samt erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva. Meriterande är också om du har erfarenhet av att utbilda eller coacha i olika sammanhang.

Som person tänker vi oss att du oftast är glad och har en positiv energi som smittar av sig. Du har en del livserfarenhet och är trygg i dig själv. Du är prestigelös, kreativ och flexibel och tror att du kan trivas med att vägleda kollegor i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du har självklart barnperspektivet i fokus och är lojal mot verksamhetens mål. Du är noggrann och har förmåga att i krissituationer agera lugnt och metodiskt. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med familjer och gentemot kollegor.

B-körkort är ett krav.
Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1092885".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt

Kontakt
Enhetschef
Jeanette Risne
jeanette.risne@lerum.se
0302-521667

Jobbnummer
6341871

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt: