Senior upphandlare med erfarenhet av ramavtal till Statens inköpscentral
Kammarkollegiet / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-03-04
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Stockholm,
Karlstad,
Härnösand eller i
hela Sverige Statens inköpscentral har en central roll i upphandlingssverige. Hos oss får du arbeta med komplexa arbetsuppgifter i en kunskapsintensiv verksamhet, samtidigt som vi har det kul på jobbet! Vi sitter i fina nyrenoverade lokaler i Gamla stan, med möjlighet att arbeta delvis på distans. Med anledning av fortsatt stor efterfrågan på våra ramavtal söker vi nu efter nya kollegor både till enheten för upphandling av varor och tjänster och enheten för IT-upphandling!
Statens inköpscentral upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor, tolktjänster, möbler och företagshälsa till IT och telekom. Du kommer att arbeta tillsammans med kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt. Som upphandlare på Statens inköpscentral får du även möjlighet att göra gedigna förstudier och verkligen sätta dig in i såväl upphandlingsföremål som upphandlingstekniska frågor. Det finns också möjlighet att fördjupa sig inom något av våra fokusområden: informationssäkerhet, e-handel, hållbarhet, försörjningstrygghet och tillgänglighet.
Statens inköpscentral har cirka 2.400 ramavtal fördelat på 38 ramavtalsområden och med cirka 800 leverantörer. Avdelningen tillhandahåller samordnade ramavtal för myndigheter för att åstadkomma mer förmånliga villkor. Vår vision är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter. På avdelningen arbetar drygt 70 medarbetare med en spridning i både ålder, erfarenhet och bakgrund. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där vi sätter eget ansvar och trivsel högt. Detta gör att vi har en låg personalomsättning och höga frisktal.
Publiceringsdatum2025-03-04Dina arbetsuppgifterUpphandlingarna på Statens inköpscentral genomförs i projektform, vilket gör att du som medarbetare kommer att agera både projektledare och projektmedlem. Det innebär att du behöver kunna ta ett stort eget ansvar för att leda projektet framåt men att du alltid har kompetenta kollegor att ta stöd av. Innan varje upphandlingsprojekt genomförs en förstudie där externa referensgrupper ingår. Dit bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet. Du arbetar nära ramavtalsförvaltare och jurister på avdelningen.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning, exempelvis YH-utbildning inom offentlig upphandling eller akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Minst 8 års erfarenhet av att självständigt driva större upphandlingsprojekt inom offentlig sektor från ax till limpa
• Erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden
• Erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar av stora ramavtal enligt LOU och över tröskelvärdet
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och i skrift
Meriterande för tjänsten är:
• Erfarenhet av att ha gjort avrop från Statens inköpscentrals ramavtal
• Erfarenhet av att ha genomfört upphandlingar inom något om de ramavtalsområden Statens inköpscentral ansvarar för
• Utbildad/certifierad projektledare
I denna rekrytering fäster vi mycket stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper. Som upphandlare hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i gruppen. Din samarbetsförmåga är mycket god och du arbetar på ett prestigelöst sätt där du delar med dig av din kunskap och kompetens för att tillsammans med dina kollegor uppnå bästa möjliga resultat.
Mer information
Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.
Med anledning av fortsatt stor efterfrågan på våra ramavtal har vi även en platsannons ute där vi söker dig som är i början av din karriär som upphandlare. Läs mer om den tjänsten och ansök här:
www.kammarkollegiet.se/jobba-harLäs mer om hur det är att jobba hos på Statens inköpscentral på Linkedin:
https://www.linkedin.com/company/statens-inkopscentral/Så ansöker duI denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen
Välkommen med din ansökan via
www.kammarkollegiet.se/jobba-har senast den 30/3 2025
KontaktSara Wedholm, chef enheten för IT-upphandling, 08-700 07 64
Shadi Shokouh-Aghai, chef enheten för upphandling av varor och tjänster, 08-700 06 99
Karin Edstrand, SACO-S,
karin.edstrand@kammarkollegiet.seLisa Ericson, ST,
lisa.ericson@arvsfonden.seHar du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Linnea Bredberg, HR-specialist på
Linnea.bredberg@kammarkollegiet.se Kammarkollegiet - en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829),
http://www.kammarkollegiet.se Jobbnummer 9200631