Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen vid Polismyndigheten
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Stockholm,
Uppsala,
Eskilstuna,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Är du redo för en större uppgift? Vi söker en sekretesshandläggare som är serviceinriktad, lösningsfokuserad och noggrann till informationsförvaltning, rättsenheten i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar drygt 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering. Enheten för informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster.
Sekretesshandläggarens huvuduppdrag blir att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i Stockholm. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1920 och framåt. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår. Vår grupp består idag av 10 personer, arkivarier, arkivhandläggare och sekretesshandläggare.
Publiceringsdatum2021-04-22ArbetsuppgifterArbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran av utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom sektionen.
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor
• Högskoleutbildning om minst 180hp/120p innefattande minst 60hp/40hp arkivvetenska eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
• Erfarenhet av juridiskt arbete
• Erfarenhet av ärendehandläggning enligt offentlighets- och sekretesslagen.
• Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för funktionen
Dina personliga egenskaperFör att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Funktion: Sekretesshandläggare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltningssektionen
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 210429. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Arbetstid: Dagtid, flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-04-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C53600/2021".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Arbetsplats Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Jobbnummer 5709219
Observera att sista ansökningsdag har passerat.