SAS- Socialt ansvarig samordnare/Utredare

Skövde kommun, Omvårdnadsförvaltningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skövde, Tibro, Tidaholm, Götene, Skara eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skövde kommun, Omvårdnadsförvaltningen i Skövde

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Skövde kommun tillämpar valfrihet inom hemvården utifrån Lagen om valfrihet (LOV), vilket innebär att den som blir beviljad hemtjänst och hemsjukvård har rätt att välja vem som ska utföra insatserna.

I rollen som socialt ansvarig samordnare ingår du, tillsammans med ytterligare en SAS, i en nyskapad utvecklingsenhet. Där ingår också verksamhetsutvecklare, kvalitetshandledare samt medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), vilka du alla kommer ha ett nära samarbete med. Du kommer också samarbeta med chefer och medarbetare inom sektorns verksamhetsområde.

Sektor vård och omsorg har ca 1500 anställda och ansvarar för insatser till äldre och funktionshindrade. Verksamheten styrs i huvudsak utifrån Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).

Publiceringsdatum
2015-01-29

Arbetsuppgifter
Uppdraget som Socialt ansvarig samordnare, SAS, innebär att ha övergripande kvalitetsansvar med fokus på det sociala innehållet utifrån gällande lagstiftningar och för verksamheten antagen plan och värdegrund. SAS är sakkunnig inom det sociala området och har en stödjande funktion i organisationen och ska säkra och utveckla kvalitén inom sektor vård och omsorg. Du är en person som ser helheten och tycker om att driva utvecklingsfrågor för att ständigt förbättra stöd och omsorg till invånarna samt tar fram strategier för förbättring och utveckling.

SAS arbetar aktivt för att öka kvalitén när det gäller den sociala dokumentationen och följer upp och kontrollerar att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats och genomför intern tillsyn och egenkontroll av verksamheterna i form av bl.a. dokumentationsgranskningar och platsbesök.

SAS återkopplar resultatet av uppdragen till ansvariga chefer regelbundet och till politisk nämnd tertialvis samt skapar årligen en sammanhållen kvalitetsberättelse.
SAS omvärldsbevakar rättsläge och kvalitetsarbete inom socialtjänsten.

I rollen som SAS ingår att stödja verksamheten i det systematiska kvalitetsarbetet och driva på utveckling inom området, ta fram riktlinjer för det sociala omsorgsarbetet samt utreda synpunkter, klagomål, avvikelser och missförhållanden utifrån Lex Sarah. SAS har även ett samordningsansvar för att inventering och utbildning sker enligt gällande lagstiftning och arbetar strategiskt med kompetensutveckling inom vård och omsorg. Du arbetar för att stärka den enskildes rättigheter kring delaktighet och inflytande över sin vardag.
Du lyfter fram och tydliggör/synliggör det sociala innehållet i omsorgsarbetet.
I rollen ingår att arbeta långsiktigt med att påverka kulturen och rådande värderingar, genom att gå från ett vårdande och omhändertagande perspektiv till ett mer stödjande och relationsbyggande perspektiv med utgångspunkt från individens önskningar och behov.

I rollen som SAS ingår att genomföra kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksam-hetsområdet. Det ingår även att du är delaktig i ackrediteringsgruppen som beslutar om vilka företag som ska få rätt att bli privata utförare inom hemvården.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av handläggning, ledarskap samt att driva förändringsarbete inom verksamhetsområdet. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LSS. Arbetet är självständigt och kräver god förmåga att utreda och utveckla kvalitén inom ansvarsområdet. Du har ett helhetsperspektiv och är analytisk och drivande. Den vi söker har även lätt för att samarbeta och uttrycker sig väl i tal och skrift.

Social omsorgs-/socionomexamen på högskole-/universitetsnivå.
Kunskap om och lång erfarenhet av arbete inom SoL och LSS.
Dokumenterad erfarenhet och kunskap av kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksamhetsområdet. Gärna erfarenhet av arbete på övergripande nivå.

För att vara aktuell för tjänsten krävs kunskap och lång erfarenhet från sektorns verksamhetsområde och den lagstiftning som verksamheten omfattar såsom SoL, LSS och övergripande kommunallagstiftning. Det är av stor vikt att kunna de dokumentationskrav som ställs på verksamheten. Du ska ha god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom sektorn.

Du är van att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Du har stort intresse och engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor. Erfarenhet av verksamhetssystemet Procapita är meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast eller enligt ök. .

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-23
Ange följande referens när du ansöker: A448011
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per Granath, Sektorchef
Katarina Schuurman, Socialt ansvarig samordnare 0500-49 83 96

Företag
Skövde kommun, Omvårdnadsförvaltningen

Adress
Skövde kommun, Omvårdnadsförvaltningen
Skövde kommun
54183 Skövde

Kontorsadress
Fredsgatan 4 54183 Skövde

Jobbnummer
2147326

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skövde kommun, Omvårdnadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skövde kommun, Omvårdnadsförvaltningen: