SAS - Socialt ansvarig samordnare
Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Sundsvall
2025-04-29
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Sundsvall Sundsvalls kommun har ungefär 8000 medarbetare och är betydelsefull för vårt samhälle. Vi är Sundsvalls största arbetsgivare med flera arbetsplatser inom olika verksamheter och runt 300 olika yrken.
Kommunen har ett stort uppdrag i att skapa nytta för alla våra invånare. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på.
Sundsvalls kommun är inne i ett spännande skede. Vår kommun deltar i den gröna omställningen i Norra Sverige. Vi är övertygade om att de rätta platserna för den omställningen är här. Som kommun förbereder vi oss för fullt för att växa bland annat genom att bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, hälso- och sjukvård samt stöd och omsorg till personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen har cirka 2 800 medarbetare och en omsättning på drygt 2,1 miljarder kronor. Vi ansvarar för myndighetsutövning samt verkställighet av beslutade insatser inom SoL, LSS och HSL. Majoriteten av insatserna utförs i egen regi.
På förvaltningens stab är vår målsättning att skapa förutsättningar och ge stöd till förvaltningsledning och nämnd. Vård- och omsorgsförvaltningen organiserar nu stabsfunktioner som kvalitetscontroller, utredare, samordnande verksamhetsstrateg, utbildningssamordnare, utvecklingsledare och kommunikatör. Stabens funktioner samarbetar nära verksamhetsstrateger för äldreomsorg, stöd och omsorg samt hälso- och sjukvård, samt med medarbetare som utgör ett gemensamt verksamhetsstöd till förvaltningen.
Nu söker vi dig som vill vara med och bidra till en förvaltning med god kvalitet och effektivitet.
Publiceringsdatum2025-04-29ArbetsuppgifterRollen innebär ett förvaltningsövergripande ansvar för samordning och utveckling av kvalitetsarbetet i förvaltningen, med utgångspunkt i SOSFS 2011:9.
Exempel på arbetsuppgifter:
* Samordna planering och uppföljning av kvalitetsarbetet på förvaltningsövergripande nivå
* Ansvara för att förvaltningens kvalitetsledningssystem är aktuellt och uppdaterat
* Förvaltningsövergripande ansvar för att den sociala dokumentationen uppfyller krav enligt SoL, LSS och andra relevanta regelverk, exempelvis genom att ta fram övergripande riktlinjer
* Övergripande ansvar för processer och rutiner för avvikelsehantering, inklusive synpunkter och klagomål samt lex Sarah
* Lex Sarah-ansvar
* Rådgivande och stödjande funktion till chefer
* Omvärldsbevaka samt medverka i förvaltningsövergripande projekt och utvecklingsarbeten
* Ta fram beslutsunderlag till nämnd, svara på initiativ, remisser, motioner och skriva tjänsteutlåtanden
* Vid samhällsstörningar kan rollen komma att ingå i förvaltningens krisstab
Tjänsten ställer krav på samverkan med chefer, strateger, dokumentationsutvecklare och andra parter inom förvaltningen.
KvalifikationerVi söker dig som har:
* Akademisk utbildning motsvarande 180 högskolepoäng (kandidatexamen) inom ett område som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget
* Mycket goda kunskaper inom lagar som styr förvaltningens uppdrag, särskilt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
* Erfarenhet av kvalitets- och utvecklingsarbete med utgångspunkt i SOSFS 2011:9
* Erfarenhet av arbetsledning, projekt- eller processledning
* Grundläggande IT-kunskaper
* Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, då uppdraget kräver detta
Arbetsgivaren lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande kunskaper:
* Magisterexamen i kvalitetsledning
* Dokumenterad utbildning i kvalitetsarbete
* Erfarenhet av arbete inom vård- och omsorg
* Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
* Erfarenhet av arbete med stödsystem som används i verksamheter för analys och uppföljning
Välkommen med din ansökan.
ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på
www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på
www.nykommun.se/kommun/sundsvall/Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken:
https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-ribVi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C251961".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)
Arbetsplats Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen
Kontakt Stabschef
Elin Nylander
073-280 71 79 Jobbnummer 9310252