Samordnare till utvecklingsuppdrag inom identitetsområdet
Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-02-04
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm,
Solna,
Järfälla,
Södertälje,
Sigtuna eller i
hela Sverige Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu samordnare med ledaregenskaper till Nationella kontaktenheten som är en del av Serviceavdelningen (SE). Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i en samordnande och utvecklande roll med flera olika intressenter, gärna från offentlig verksamhet.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Serviceavdelningen (SE): Bildades formellt den 27 januari 2025 med uppdraget att stärka polisens möte med medborgarna genom att samla verksamheter och nationellt ansvar under en avdelning. Avdelningen kommer att ha ca 720 medarbetare i hela landet, leds av avdelningschef och består organisatoriskt av tre enheter och ett avdelningskansli.
Avdelningen ansvarar för att stärka polisens möte med medborgarna och deras behov av service. Vi ska också arbeta med medborgarnära ärenden och externa kanaler samt fortsätta drivan digital utveckling för att lyckas. Serviceavdelningen har även ansvar för myndighetens informationshantering och är en del i det brottsbekämpande uppdraget. Avdelningen har både verksamhetsansvar och nationellt ansvar (processansvar) inom olika områden samt ansvar för att utveckla och följa upp dessa.
Nationella kontaktenheten vid Serviceavdelningen: Har huvudansvar för Polismyndighetens service och medborgarmöten. Det innebär att säkerställa att medborgare får sitt behov tillgodosett när man använder e-tjänster för att anmäla brott eller lämna tips, besöker våra receptioner eller ringer polisens telefonväxel 114 14. Utöver det huvudansvar för hantering av pass, nationella id-kort samt tjänstekort.
Gruppen för pass, nationella id-kort och tjänstekort arbetar med att tillgodose medborgarnas behov av resehandlingar samt medarbetarnas behov av tjänstekort genom en effektiv rätts- och handläggningsprocess. Polismyndigheten ska också utveckla och införa ett säkert statligt id-kort med en säker e-legitimation samt tillsammans med att ett flertal myndigheter gemensamt förstärka myndigheters förmåga att minska identitetsmissbruk.
Publiceringsdatum2025-02-04Dina arbetsuppgifterRollen som samordnare innebär ett stort ansvar. Du ska samordna ett flertal utvecklingsuppdrag som leds av uppdragsledare/projektledare. Du kan komma att själv leda nyckelaktiviteter, bevaka att effektiviseringar kan möjliggöras och följas upp samt se att gränsdragningar mot andra ansvarsområden görs och samordna mellan uppdragen där det behövs.
Tillsammans med dina arbetskamrater utvecklar ni verksamheten till någonting bättre än vad den tidigare var. Gruppen arbetar ur ett nationellt perspektiv, ofta i samverkan med andra verksamheter inom och utanför myndigheten. Gruppen består idag av två processledare och ca 10 processutvecklare som har ett tätt samarbete. Dina arbetsuppgifter kommer exempelvis att bestå av att:
Samverka med processen för resehandlingar så att resultaten av uppdragen kan omhändertas i processen
Samordna uppdrag som ligger utanför processutvecklingen av processen för resehandlingar
Arbeta med förändringsledning och kommunikationsinsatser som är gemensamma för uppdragen
Säkerställa att relevanta styrdokument tas fram/uppdateras
Säkerställa att relevant kravställning görs i uppdragen mot t.ex. IT-utveckling och utbildning
KvalifikationerDetta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk utbildning inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande, alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Erfarenhet från att självständigt samordna flera projekt eller utvecklingsuppdrag som arbetsgivaren bedömer relevant
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
Arbetat i en myndighet, gärna i en liknande roll
Arbetat längs hela kedjan från idé/förstudie till implementering och förvaltning
Erfarenhet av förändringsledning
Coachat och utbildat medarbetare i nya arbetssätt/metoder
Personliga egenskaper
I rollen som samordnare behöver du vara drivande, initiativrik, noggrann och strukturerad med en god analytisk förmåga. Du har en mycket god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa goda relationer inom och utanför Polismyndigheten. Vi ser att du trivs med att samordna och besitter en mycket god kommunaktiv förmåga. Vi söker en person som är trygg i sig själv och har förmågan att bibehålla sitt lugn vid situationer där det är mycket att göra.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen här:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/februari/samordnare-till-utvecklingsuppdrag-inom-identitetsomradet/ Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till
jobb.na@polisen.se senast den 17 februari 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A066.839/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Fullständig annons:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/februari/samordnare-till-utvecklingsuppdrag-inom-identitetsomradet/ Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
www.polisen.seVarmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-17
E-post:
jobb.na@polisen.se Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A066.839/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076),
http://www.polisen.se Kontakt SEKO Polisen
Karna Tillheden
010-561 66 27 Jobbnummer 9143550