Samordnare till Tolkverksamheten BAS

Habilitering & Hälsa / Administratörsjobb / Trollhättan
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Trollhättan, Essunga, Vänersborg, Lilla Edet, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Habilitering & Hälsa i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Kungälv, Lidköping eller i hela Sverige

Habilitering & Hälsa, Tolkverksamheten för döva och hörselskadade
Tolkverksamheten omfattar hela Västra Götaland och erbjuder vardagstolkning enligt Hälso- och sjukvårdslagen § 3 b. Tolkverksamheten erbjuder tolkservice dygnet runt, årets alla dagar samt informerar om verksamheten. Tolkservicen vänder sig till personer som är barndomsdöva, vuxendöva, dövblinda, hörselskadade, röst-, tal eller språkskadade samt personer som kommer i kontakt med ovanstående grupper. Tolkservicen utförs med hög tillgänglighet och bred kompetens. Syftet är att utifrån tolkanvändarens behov göra kommunikation möjlig genom olika tolkmetoder.
Tolkverksamhetens personal består av administrativ personal, teckenspråks/dövblindtolkar och vuxendövtolkar. Tolkverksamheten består av Tolkområde norr med tolkcentraler i Vänersborg och Skara, Tolkområde söder med tolkcentraler i Göteborg och Borås samt BAS enheten som flyttat till Trollhättan 1 april.

Publiceringsdatum
2010-06-29

Dina arbetsuppgifter
Inom BAS enheten tar vi emot tolkbeställningar som inkommer från ovanstående grupper via tal- och texttelefon, fax och mail. Vi planerar att inom en snar framtid även ta emot beställningar via bildtelefoni.
Tolkbeställningar registreras in i vårt databaserade tolkbokningssystem. Inom BAS enheten samordnas resurserna så att tolkuppdragen blir utförde med god kvalitet och ekonomi. Det innebär att vi planerar in lämplig tolk till uppdraget tar fram eventuellt förberedelsematerial och ser till att tolk vid behov får lämplig förberedelsetid. Vi planerar även in restid samt fördelar de bilar tolkverksamheten förfogar över så at de används så effektivt som möjligt.
Bas enheten arbetar med verksamhetens ekonomi och personaladministration. Vilket bland annat innebär arbete med beställning av varor, in och ut fakturering samt ekonomiska beräkningar och prognoser. Arbetet med personaladministration innefattar exempelvis lönerapportering och att godkänna scheman utifrån gällande avtal och arbetstidslagar.
Enheten tar också regelbundet fram statistik, sammanställer rapporter och skriver protokoll/minnesanteckningar vid brukarråd eller andra verksamhetsövergripande möten samt är cheferna behjälpliga.
Även andra administrativa uppgifter ingår som exempelvis samverkan med andra landstings tolkcentraler, diarieföring och beräkningar och fördelning av kostnader och uppdatering av register.
Arbetsuppgifterna kommer till stor del att bestå av att ta emot och registrera tolkbeställningar. Dessutom ska du samverka och dela ovanstående arbetsuppgifter med öövriga medarbetare inom BAS och Tolkverksamheten.
Ett utvecklingsarbete pågår inom enheten.

Kvalifikationer
Att du behärskar svenska och teckenspråk är ett krav eftersom du ska kunna ta emot beställningar på tal, text och bildtelefon. Eftersom tjänsten innebär att du har kontakter med många personer dagligen krävs hög social kompetens och att du är serviceinriktad har ett gott bemötande. Du ska ha god samarbetsförmåga men även kunna arbeta självständigt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i team och erfarenhet av utvecklingsarbete.
Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt teckenspråk. Det krävs mycket goda datakunskaper. Du ska kunna formulera handlingar, skriva minnesanteckningar/protokoll och utifrån framtagen statistik kunna ta fram diagram och presentationsmaterial.
Du bör ha lägst 3-årig gymnasieutbildning med inriktning mot administration eller ekonomi eller utbildning/erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vet att du som söker kännetecknas av att du är lösningsfokuserad och har engagemang i allt det du tar dig an. Som person är du självfallet allmänbildad, noggrann och har en mycket god analytisk förmåga. Du trivs då du får arbeta i ett stundtals högt tempo och inom en komplex verksamhet där du kan var med och påverka utvecklingen. Då det förekommer en del resor i tjänsten är B-körkort önskvärt.
Upplysningar
Enhetschef Erika Lie-Lowborn, tfn 0521-28 13 10
För mer information se vår hemsida, www.vgregion.se/hfv
Facklig företrädare
Ann-Christin Johansson, SKTF, tfn 0521-28 13 09
Jenny Ulfsparre, SACO-DIK, tfn 0703-57 05 21

Övrig information
Inom Habilitering och Hälsa strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten.
Tjänsten tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas.
Tom 2010-12-31 är denna tjänst tillfälligt utökad med 25%

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare. Deltid 75 %. Tillträde snarast.

Ersättning
Löneanspråk bifogas ansökan.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-08-20
Habilitering och Hälsa, Inger Henriksson, Box 306, 462 23 Vänersborg
Ange följande referens när du ansöker: HFV 134-2010-af
Ansökan kan skickas till e-postadress: inger.henriksson@vgregion.se

Kontakt
Företag
Habilitering & Hälsa

Adress
Habilitering & Hälsa

Jobbnummer
686473

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Habilitering & Hälsa

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Habilitering & Hälsa: