Samordnare till Operativt verksamhetsstöd, Beredningsenheten, NO

Polismyndigheten / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserad i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Operativt verksamhetsstöd (OVS) har till uppgift att samordna och följa upp Polismyndighetens kravställning och informationsägarskap för de It-system som stödjer den brottsbekämpande verksamheten. Vidare har OVS i uppgift samordna och följa upp Polismyndighetens utrednings- och lagföringsprocess. Inom ramen för utrednings- och lagföringsprocessansvaret är chefen för Beredningsenheten informationsägare för vissa It-system som stödjer utredningsverksamheten. Slutligen har OVS till uppgift att samordna och följa upp Polismyndighetens arbete inom rättsväsendets informationsförsörjning (RIF).

Beskrivning av arbetsuppgifter:
Samordnaren för informationsägarskapet har i uppgift att, i samverkan med Noa:s processansvariga, samordna planering, utförande och uppföljning av åtgärder inom ramen för Noa:s informationsägarskap för IT-systemen som stödjer den brottsbekämpande verksamheten. Informationsägarna ansvarar för det konkreta utförandet och uppföljningen av åtgärderna. Samordnaren ska kunna sätta sig in och kunna hantera lagstiftarens krav avseende personuppgiftsbehandling och verksamhetens operativa behov av sådan behandling. Vidare har samordnaren i uppgift att fånga upp förändrings- och utvecklingsbehov samt vunna erfarenheter från uppföljningen och omsätta dessa i utveckling av befintliga eller nya åtgärder. Informationsägarskapet utövas genom dels riktlinjer avseende ansvar för personuppgiftsbehandling i den brottsbekämpande verksamheten, dels genom kontroll- och registervårdsåtgärder framtagna för de olika IT-systemen. Syftet med åtgärderna är att säkerställa att personuppgiftsbehandlingen sker enligt lag, förordning och Polismyndighetens styrdokument. Samordnaren har också i uppgift att årligen genomfåra riskbedömning över personuppgiftsbehandlingen i IT-systemen. Riskbedömningen genomförs i samverkan med informationsägarna, regionerna, rättsavdelningen och It-avdelningen. Riskbedömningen ligger till grund för bedömning om befintliga åtgärder eller nya åtgärder ska utvecklas för säkerställande av informationsägarskapet. Samordnaren har även i uppgift att stödja genomförandet och uppföljningen av informationsägarskapet för utredningssystemen som faller inom ramen för Beredningsenhetens ansvar för utrednings- och lagföringsprocessen.

Beskrivning av kvalifikationer:
FÖR FULLSTÄNDIG ANNONS, KRAVPROFIL OCH ANSÖKAN, SE POLISEN.SE UNDER FLIKEN AKTUELLT/LEDIGA JOBB.

Kontaktperson: Matts Dacker 010-5634129

Varaktighet, arbetstid
Heltid

Publiceringsdatum
2016-11-01

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-11
Ange följande referens när du ansöker: 668/16

Kontakt
Företag
Polismyndigheten

Adress
Polismyndigheten
Box 12256
10226 STOCKHOLM

Kontorsadress
Polhemsgatan 30

Jobbnummer
3140385

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: