Samordnare till Norrbottens e-nämnd

Luleå kommun, IT-kontor / Datajobb / Luleå
2018-07-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Samordnare till Norrbottens e-nämnd" (publicerad 2019-02-22) ⬅️


Visa alla datajobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun, IT-kontor i Luleå

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Vill du vara en del av digitaliseringen i Norrbotten?

Norrbotten är Sveriges största län till ytan med drygt 250 000 invånare uppdelat på 14 kommuner. Kommuner i Norrbotten har en lång tradition att samverka och samarbeta. I juni 2013 fattade kommunerna i Norrbotten ett beslut att inrätta en gemensam organisation för att stödja samverkan inom området digitalisering och e-förvaltning, Norrbottens e-nämnd bildades.

De 14 kommuner som samverkar genom Norrbottens e-nämnd är, Arjeplogs kommun, Arvidsjaurs kommun, Bodens kommun, Gällivare kommun, Haparanda stad, Jokkmokks kommun, Kalix kommun, Kiruna kommun, Pajala kommun, Piteå kommun, Älvsbyns kommun, Överkalix kommun och Övertorneå kommun. Luleå Kommun är värdkommun för nämnden.

Den politiska delen av nämnden består av 14 valda ledamöter, en ledamot från varje kommun. På tjänstepersonsidan består nämnden idag av två anställda tjänstepersoner, varav samordnaren är den ena. Utöver detta är Luleå kommun verksamhetsansvarig för tjänstepersonerna eftersom Luleå är värdkommun för nämnden.

Bildandet av den gemensamma nämnden har sin grund i att förstärka utvecklingskraften genom samverkan för att möta samhällets och verksamheternas krav i en modern tid med digitaliseringen.

Sveriges kommuner och landsting (SKL) har tagit fram "Nationell strategi för eSamhället" som utgör en vägledning för utveckling av framförallt kommunernas arbete mot eSamhället. Strategin betonar vikten av ökad kommunal samverkan kring utveckling av e-förvaltning* och digitalisering eftersom tillgång till likvärdig service och tjänster kan vara en avgörande faktor för att vara en attraktiv kommun/region. Strategin har antagits av Norrbottens kommuners* styrelse och dess medlemskommuner.

• Med e-förvaltning avses: " Verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning som drar nytta av informations- och kommunikationsteknik, kombinerad med organisatoriska förändringar, nya kompetenser och utvecklade processer".

• Norrbottens kommuner är en samverkansorganisation i Norrbotten som täcker fler områden än digitaliseringen och en organisation som Norrbottens e-nämnd jobbar väldigt nära.

I strategin formuleras tre övergripande mål:
• enklare vardag för privatpersoner och företag
• smartare och öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet
• högre kvalitet och effektivitet i verksamheten

För att uppnå intentionerna i strategin har kommunerna i Norrbotten den gemensam nämnden Norrbottens e-nämnd.

Syftet är att främja samverkan och skapa förutsättningar för att minska kostnader, säkra kompetensförsörjning samt effektivisera processer. På sikt kan verksamhetsområdet komma att utökas till ytterligare områden där IT utgör verksamhetsstöd.



Publiceringsdatum
2018-07-04

Arbetsuppgifter
Norrbottens e-nämnd söker nu en ersättare till nuvarande samordnare som gått vidare till att ansvara för Digital utveckling inom Luleå kommun, vilket även innefattar verksamhetsansvar för e-nämnden.

Uppdraget innebär i korthet att driva, samordna och följa upp de utvecklingsprojekt som beslutas inom ramen för den gemensamma nämnden. Samordnaren bereder också de förslag till utvecklingsinsatser som ska tas upp som politiska beslut i nämnden och är normalt sett också föredragande vid nämndens möten. Beslut om genomförande och finansiering av utvecklingsinsatser fattas av nämndens ledamöter. Resurser för genomförande, såväl avseende verksamhetskunskap som teknik, tillhandahålls av medverkande kommuner samt i förekommande fall av externa resurser som upphandlats. Samordnaren är även sammankallande och föredragande för e-nämndens beredningsgrupp som består av 14 IT-chefer eller av kommunerna utsedda representanter.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt, behärskar engelska i tal och skrift, samt har:

Dokumenterad erfarenhet av projektledning inom verksamhetsutveckling och en vana av att självständigt leda utvecklingsprojekt. Din erfarenhet av projektledning, att genomföra analyser samt att leda förstudiearbeten gör att du kan arbeta med och koordinera utvecklingsprojekt inom många områden.

Att kunna svara för samordning kommer att vara viktigt: ditt jobb kommer att bestå av att möta många människor varför vi kommer att lägga stor vikt till din förmåga att samordna, din sociala kompetens och din kommunikativa förmåga.

Erfarenhet av upphandling och LOU (lagen om offentlig upphandling) är meriterande.

Som person är du drivande, kan arbeta självständigt och har en kommunikativ och pedagogisk förmåga. Du har ett pragmatiskt synsätt och deltar i arbetet med att genomföra de insatser som behövs. Du är social och har lätt att bygga nätverk eftersom du kommer att samverka med framförallt medarbetare från de ingående kommunerna, nämndens ledamöter och andra intressenter. Det är en merit om du har erfarenhet från kommunal verksamhet, verksamhetsutveckling i kommunal eller annan offentlig verksamhet samt att verka i en politiskt styrd organisation.

Körkort är ett krav eftersom arbetet innebär resor framförallt inom Norrbotten.

Organisatorisk tillhörighet är Luleå kommun men annan placeringsort inom Norrbotten kan diskuteras.


ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Organisatorisk tillhörighet är Luleå kommun, men annan placeringsort inom Norrbotten kan diskuteras. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-12
Ange följande referens när du ansöker: A799795
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Daniel Ahlqvist 0920-456250
Anders Granström 0920-454976
Rolf Sannebjörk 0922-26012
Daniel Flemström 0980-70316

Företag
Luleå kommun, IT-kontor

Adress
Luleå kommun, IT-kontor
Rådstugatan 11, 97185 Luleå
97185 LULEÅ

Kontorsadress
97185 Luleå

Jobbnummer
4238375

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun, IT-kontor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun, IT-kontor: