Samordnare och integrationsassistent

VoB Syd AB, Solberga / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos VoB Syd AB, Solberga i Kristianstad, Lomma, Svedala eller i hela Sverige

Bryr du dig mera? Gillar Du utmaningar? Tar du ansvar för Din egen utveckling och hälsa? Vill du arbeta i en organisation som ger dig frihet och ansvar? Vill Du göra en samhällsinsats?
VoB Syd är ett kommunalägt vårdbolag som ägs till lika delar av kommunerna i Kronobergs län och Skåne Län. VoB driver bl.a. institutioner för utredning, skydd och stöd och behandling samt boende för ensamkommande flyktingungdomar.

De ca 200 personer som arbetar i VoB har ambitionen att finna lösningar när kommunerna och då fr.a. socialnämnderna, står inför sådana problem som man inte enkelt kan lösa själva. VoB är känt för sitt kundfokus, sitt kvalitetstänkande och sin förståelse för socialtjänstens situation.
VoB befinner sig på en i hög grad konkurrensutsatt marknad och har ambitionen att vara "ägarkommunernas" förstahandsval vid behov av externa tjänster. VoB har spetskompetens och resurser att hantera ett brett spektra av social problematik som rör barn, tonåringar, vuxna och familjer.

VoB arbetar under mottot: "Vi bryr oss mera". I det ligger bl.a. att överträffa kundens, klientens och medarbetarnas förväntningar.

VoB är kvalitetscertifierat enligt ISO - 9001. Kvalitetssäkringen är ett viktigt sammanhållande kitt i bolaget. Säkringen är ingen färdig produkt utan en ständigt pågående process där utveckling och reflektion möjliggörs.

Varje år söker många barn utan föräldrar eller annan legal vårdnadshavare asyl i Sverige. Från den 1 juli 2006 gäller en lagändring som innebär att ansvaret för de asylsökande ensamkommande barnen fördelas mellan stat och kommun.

Kommunen har ansvar för barnens boende och omvårdnad och Migrationsverket ansvarar för prövning av barnens asylärenden samt frågor som rör ekonomiska bistånd och återvändande.
VoB som har ett flertal integrationsboendena är boende för asylsökande och ungdomar med uppehållstillstånd som kommit utan legala vårdnadshavare till Sverige. Arbetet i våra boenden sker på uppdrag av kommunen och har som övergripande mål att underlätta ungdomens integration i Sverige.
På Ananda har vi plats för åtta ungdomar och förutom verksamhetschef arbetar fyra integrationsassistenter. Vi söker nu en samordnare samt integrationsassistent till verksamheten.

Publiceringsdatum
2012-12-06

Arbetsuppgifter
Den dagliga verksamheten utformas i samråd med de placerade.
Integrationsarbetet delas i två delar. Dels den individuella integrationen. Detta är den del av arbetet som utgår från ungdomens individuella mål så som de uttrycks i genomförandeplanen. Dels en generell integration. Detta arbete riktar sig till alla ungdomar och handlar om att ge alla ungdomarna information om Sverige.

Insatserna kännetecknas av trygghet, kontinuitet, gott bemötande och respekt för den personliga integriteten.
Utgångspunkten är att utifrån beslut och beteenden ta vara på den enskildes egna resurser och därigenom stödja dennes utveckling och förberedelse för integration och ett självständigt liv i det svenska samhället.
Som integrationsassitent har du kontaktmannaskap med dagligt ansvar i allt miljöarbete runt klienten. Daglig dokumentation/ journalskrivning e.ö med samordnaren.
Ungdomarna får skolgång genom kommunen och övrig fritid ska fyllas med ett meningsfullt innehåll.
Som samordnare är Du boendets ansikte utåt och det är därför viktigt att du har ett stort intresse av att upprätthålla goda relationer med Kristianstads kommun.Du ansvarar för att dokumentationen håller rätt kvalitet och har det dagliga operativa ansvaret för att uppdraget utförs i enlighet med avtal och genomförandeplan. Ett nära samarbete med kommunens socialsekreterare är grundläggande. Du kommer också att vara en resurs för verksamhetschefen så att vardagen på boendet organiseras och bemannas rätt.
Arbetet sker också i samverkan med gode män, skolan och frivillig/fritidsorganisationer i kommunen.

Kvalifikationer
Du som söker är socionom eller har annan jämförbar utbildning. Du skall ha ett genuint intresse av att vilja arbeta med ungdomar och ha en god förmåga att bemöta och skapa fungerande relationer med de människor som du möter i det dagliga arbetet.
Erfarenhet av arbete med flyktingar eller med flyktingfrågor är meriterande. Samordnartjänsten ställer stora krav på att kunna agera självständigt, att löpande ge verksamhetschef och kommun rätt beslutsunderlag och att strukturera och arbetsleda övrig personals vardag utifrån ungdomarnas behov och verksamhetschefens riktlinjer.Tidigare arbete som samordnare eller motsvarande ser vi som positivt.
Du bör ha erfarenhet av att arbeta i team och gärna på HVB- hem.
Vi utgår ifrån att Du som söker är utåtriktad, positiv och gillar att ta ansvar för det du gör.
VoB använder journalhanteringssystemet ISOX 2000 HVB/LSS.

Arbetstider och omfattning
Heltid. 100% Schema. Tillsvidareanställning, tillträde: 2013-01-15 Snarast efter överenskommelse

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-12-17
Viss schemalagd arbetstid (obekväm tid) kan förekomma vid arbete som samordnare.
Som integrationsassient är arbetet rullande enligt särskilt schema inklusive kvällar och helger.
B-körkort samt att du är rökfri under arbetstid är en förutsättning för anställning.
KfS Vård-och omsorgsavtalet tillämpas
Ange följande referens när du ansöker: A304406
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Farah Adibi, Verksamhetschef farah.adibi@vob.se
Camilla Svaleklev, personalchef 0470-781804 camilla.svaleklev@vob.se

Företag
VoB Syd AB, Solberga

Adress
VoB Syd AB, Solberga
PG Vejdes väg 15
35196 Växjö

Jobbnummer
1410285

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från VoB Syd AB, Solberga

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos VoB Syd AB, Solberga: