Samordnare inom HR och kommunikation

Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping, Eksjö, Skövde, Borås, Alingsås eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige.

Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/

Vill du arbeta på en arbetsplats där vi gör skillnad i samhället? En trivsam arbetsplats som präglas av ett gott arbetsklimat med en öppen atmosfär där du får vara med och bidra med din kompetens? I så fall har du möjlighet att komma till oss och vara med att forma rollen som samordnare med fokus inom HR och kommunikation.

Om Göta hovrätt
Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. I hovrättens uppdrag ingår också att utbilda nya domare. Vår organisation består av cirka 90 medarbetare med olika kompetenser som alla samspelar i hovrättens betydelsefulla arbete. Vi satsar på hög kvalitet i dömandet och den övriga verksamheten. Allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts och vi arbetar aktivt med att utveckla vår verksamhet. Inom den administrativa enheten på Göta hovrätt arbetar 15 medarbetare inom många olika personalkategorier med allt från säkerhet, vaktmästare/teknik, bibliotek och arkiv till ekonomi och personal. Enheten leds av den administrativa direktören.

Arbetet innebär
Vi söker vi dig som vill arbeta i en bred, utvecklande och spännande roll tillsammans med oss. Rollen är fortfarande relativt nyinrättad och under utveckling, vilket innebär att den är varierande och kan komma att formas utifrån den som får anställningen. Du arbetar nära såväl den dömande som den administrativa verksamheten. De frågor som du kommer att hantera kan vara av såväl strategisk art likväl frågor som måste hanteras här och nu.

En viktig del i ditt arbete kommer att vara ansvaret för rekrytering av de som söker till domarutbildningen (fiskaler) samt att planera och hålla ihop deras tjänstgöringsplaceringar under den fyraåriga utbildningen. Det sker genom många kontakter med de åtta tingsrätter där fiskalerna tjänstgör under halva sin tid. Som stöd i ditt arbete i denna del finns även den administrativa fiskalen/assessorn att tillgå. Du kommer också att ansvara för introduktion av hovrättens nya medarbetare.

Du kommer också att arbeta med hovrättens interna och externa kommunikation. Det innebär bland annat ansvar för publicering, struktur och innehåll på vårt intranät samt för strukturen på våra gemensamma lagringsytor.

I april 2023 kommer hovrätten att flytta till nya lokaler vilket gör att du kan komma att vara med i och/eller samordna olika projekt inför flytten, bland annat rumsplanering. Utöver detta tillkommer andra administrativa uppgifter, till exempel diarieföring och översyn/revidering av styrande dokument.

Administrationen inom Göta hovrätt är en liten enhet där vi hjälper och stöttar varandra, vilket gör att det är självklart för dig att kunna hoppa in där det behövs. Du kommer att vara backup i HR-administrativa uppgifter och övriga administrativa uppgifter som förekommer inom teamet vid frånvaro och under semesterperioder. Det gör att du får inblick i flera spännande områden.

Publiceringsdatum
2022-02-04

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, till exempel inom personalvetenskap eller kommunikation. Har du tidigare erfarenhet av arbete med personalfrågor och/eller kommunikation så är det meriterande. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att delta i och/eller leda projekt. Kanske är du relativt ny i din yrkesroll och söker en anställning där du kan få både utveckla och utvecklas.

Då arbetet och arbetsuppgifterna kan variera är de personliga egenskaperna och din attityd av stor vikt i detta arbete. Som person är du kommunikativ, engagerad och ansvarstagande. Vidare ser vi att du har en fin förmåga att skapa förtroendefulla relationer samt att du har ett gott självledarskap.

Arbetet ställer krav på en känsla för service och du bör vara beredd på att ta dig an arbetsuppgifter av skiftande slag. Och självklart vill du vara med och bidra till vårt goda arbetsklimat!

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Provanställning t.o.m.

Ersättning
Månadslön, Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/49".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Göta hovrätt

Kontakt
Hans Dahlberg
036-156998

Jobbnummer
6313193

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: