Samordnare handläggningsstöd
Länsstyrelsen i Jämtlands län / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Jämtlands län i Östersund,
Härjedalen eller i
hela Sverige Länsstyrelsen i Jämtlands län är en statlig myndighet med cirka 230 anställda. Vi är en kunskapsorganisation som arbetar tvärsektoriellt med många olika sakfrågor. Våra kompetensområden spänner över samhällsfrågor av vitt skilda slag. Vi har uppgifter inom bland annat miljöskydd och naturvård, energi och klimat, hållbar samhällsplanering, företagsstöd, djurskydd, kulturmiljövård, integration, jämställdhet, krisberedskap, lantbruk och rennärings- och fiskefrågor. Vi är dessutom förvaltande myndighet för EU:s Interregprogram Sverige-Norge.
Administrativa enheten består av ett 25-tal medarbetare med arbetsområden som ekonomi, personal, information, IT, intern service, arkiv och diarium. Arbetsgruppen Arkiv och diarium svarar för Länsstyrelsens centrala registrators- och arkivfunktion där man samordnar och ger stöd och service i ärende- och dokumenthantering till medarbetare och allmänheten.
Länsstyrelserna genomgår stora förändringar vad gäller ärende- och dokumenthantering. Med start 2011 har Platina, ett nytt digitalt ärenehanteringssystem, införts som ska underlätta handläggarnas ärendehantering. I ett gemensamt utvecklingsprojekt går vi mot en digital och sammanhållen e-förvaltning med e-tjänster, elektronisk hantering av dokument, digital lagring och e-arkiv. En annan förändring som påverkar arbetet i hela statsförvaltningen är den nya arkivredovisning som införs 2013.
Förändrat arbetssätt kräver ny kompetens. Vi söker därför en medarbetare som ska samordna och utveckla det nya samtidigt som delar av det gamla arbetssättet att registrera och diarieföra handlingar finns kvar.
Publiceringsdatum2012-12-06ArbetsuppgifterI rollen som Samordnare handläggningsstöd ingår bland annat att leda utvecklingsarbetet av elektronisk dokumenthantering, registrering och arkivering samt arbete med kvalitetssäkring av informationen i systemet. Du svarar för att ta fram underlag till uppföljningar, sammanställa ärendestatistik och göra analyser. Dessutom har du ansvar för att utbilda och stödja handläggare och övrig personal inom kompetensområdet. Du kommer även att medverka i att utveckla effektiviteten i våra administrativa processer. Till och från deltar du också i det dagliga arbetet med skanning, diarieföring och expediering.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Du har mycket god kunskap om dokumenthantering i offentlig förvaltning liksom de lagar och föreskrifter som reglerar hanteringen av allmänna handlingar.
Du ska ha erfarenhet från ärendehanteringssystem och elektronisk dokumenthantering. Det är meriterande om du har varit med och drivit förändringsarbete, gärna inom statlig förvaltning.
Som person är du trygg i din kompetens, pedagogisk, strukturerad, initiativrik och har ett positivt förhållningssätt till förändringar. Eftersom arbetet innebär många kontakter både internt och externt med andra länsstyrelser måste du ha lätt för att samarbeta och ge bra service. Du ska vara självständig och drivande samt kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du ska dela enhetens värdegrund där våra tre värdeord - respekt, service och glädje - kännetecknar arbete och bemötande både internt och externt.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, efter överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-01-06
Vi använder elektronisk ansökningsblankett i samarbete med Offentliga Jobb AB. Detta underlättar vårt urvalsarbete och stärker objektiviteten. Vi välkomnar därför att du lämnar din ansökan genom att via länken fylla i detta formulär så noggrant och detaljrikt som möjligt. Du använder dessutom din CV/ansökan för att söka andra tjänster hos oss framöver. Då behöver du snabbt bara uppdatera ditt personliga brev innan du skickar ansökan. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Ange följande referens när du ansöker: 112-8518-12
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktJeanette Boog-Harvard, Enhetschef 063-14 61 22, 070-328 28 47
Kenneth Nenzén, Biträdande enhetschef 063-14 61 26
Facklig kontaktFackliga företrädare, SACO och ST, nås via vår v 063 - 14 60 00
FöretagLänsstyrelsen i Jämtlands län
AdressLänsstyrelsen i Jämtlands län
83186 Östersund
Jobbnummer 1410993
Observera att sista ansökningsdag har passerat.