Samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet

Arbetsmiljöverket / Administratörsjobb / Solna
2025-10-17


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket i Solna, Stockholm, Örebro, Falun, Växjö eller i hela Sverige

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.

Vi söker nu en regional samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet inom Stockholms och Gotlands län (region öst) med placering i Solna.



Ditt nya jobb

Som regional samordnare på avdelningen för myndighetsgemensam kontroll är du en viktig del i arbetet att utveckla det uppdrag som Arbetsmiljöverket har fått från regeringen, att tillsammans med åtta andra myndigheter samverka för att motverka arbetslivskriminalitet.

Din roll är att hålla ihop, samordna och utveckla arbetet på det regionala centret mot arbetslivskriminalitet med syfte att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. I arbetet ingår bland annat att själv och tillsammans med övriga involverade myndigheter bearbeta urval av kontrollobjekt, samt göra urval av objekt/insatser, bearbeta tips och annan information. Det ingår också att samverka och utbyta kunskaper och erfarenheter med samordnare vid de övriga centren samt de som utför kontrollinsatserna för att tillsammans bidra till en ständig utveckling av verksamheten.

I rollen ansvarar du även för kontakter med arbetsmarknadens parter och andra intressenter, samt för informationsinsatser i syfte att motverka arbetslivskriminalitet.



Publiceringsdatum
2025-10-17

Bakgrund
Rollen kräver att du har:

• För rollen relevant högskole-/universitetsutbildning om 120 gamla respektive 180 nya högskolepoäng eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av samordning i kombination med ledarerfarenhet.
• Minst fem års arbetslivserfarenhet.
• Mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska språket
• God muntlig förmåga i engelska språket.
• B-körkort eftersom resor i tjänsten förekommer.



Det är meriterande om du även har:

• Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet från arbete i statlig myndighet

Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du är flexibel, förhåller dig till andra på ett öppet och accepterande sätt, är trygg med att ta initiativ till att utveckla nya relationer och har en god samarbetsförmåga. Vi ser också att du är duktig på att strukturera och planera ditt arbete, samt har en god problemlösningsförmåga.

En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).



Vad vi erbjuder dig

Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Du kommer också att tillbringa mycket tid på det regionala a-krimcentret i Stockholm vilket fungerar som ett nav för det myndighetsgemensamma arbetet. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.

Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.

Om oss och våra förmåner och villkor



Så rekryterar vi

Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester och ett arbetsprov i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 46.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.



Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?



Välkommen med din ansökan senast den 6 november 2025!



Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (org.nr 202100-2148), https://www.av.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket

Kontakt
HR-partner
Klas Ackebo
klas.ackebo@av.se
010-730 9187

Jobbnummer
9562552

Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket: