Samordnare för anhörigstöd/handläggare 100 %

Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Vård- och omsorgsförvaltningen söker

Samordnare för anhörigstöd/handläggare 100 %

Åmål vid Vänern är en av Västra Götalandsregionens äldsta städer och är en innerkuststad med cirka 12 500 åretruntboende och ökar i invånarantal. Staden präglas av ett variationsrikt och gynnsamt företagsklimat och har en väl utbyggd barnomsorg och skola med fokus på utveckling. Åmål beskrivs idag av många som en aktiv kulturstad med en rik tillgång på många aktiva idrottsföreningar bland annat inom golf, tennis, segling, hästsport och skidsport. Läs mer om Åmål på www.amal.se .

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning 100 % med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med provanställning.

Placering
Samordnare anhörigstöd/handläggares placering är vid biståndsenheten inom vård- och omsorgsförvaltningen. Närmaste chef är biträdande förvaltningschef/biståndschef.

Publiceringsdatum
2016-06-03

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten fördelas mellan följande arbetsuppgifter anhörigstöd, handläggare bostadsanpassning och i förekommande fall vissa utredningsuppdrag.

Som anhörigstödsamordnare ska du planera, organisera och utveckla anhörigstödet. Du ger information och vägledning utifrån den situation som en anhörig befinner sig i. Stödet ges genom föreläsningar, att anordna träffar eller att i andra former öka kunskapen hos dem anhöriga.
Du kommer att genomföra utbildningar för medarbetare när det gäller implementering av anhörigperspektiv. Dessa sker ofta tillsammans med andra funktioner inom förvaltningen. Du omvärldsbevakar kring hur anhörigstöd ges eller formas i andra kommuner och verksamheter samt bevakar nyheter, information, direktiv med mer inom anhörigområdet. Du kommer att delta i nätverk med liknande funktioner och organisationer i Fyrbodal . Anhörigsamordnaren har kontakter med, och skapa möjligheter för frivillig verksamhet, organisationer och föreningar till volontärinsatser.

Som handläggare av bostadsanpassning arbetar du utifrån Lagen om bostadsanpassningsbidrag med att utreda, bedöma och fatta beslut efter ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar. Besluten gäller anpassningar i och i anslutning till bostaden. Målgruppen spänner över alla åldrar. I arbetet ingår att bistå sökande med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärder, fatta beslut om bidrag och att vara kontaktperson för den sökande fram till att anpassningen är utförd. Arbetet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag innebär att du kommer ha kontakt med byggnadsföretag, fastighetsägare och intygsskrivare, samt följa upp gjorda anpassningar och föra statistik.

Kvalifikationskrav
• Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Kunskap och/eller erfarenhet av socialt arbete samt utredningsvana.
• B-körkort

Meriterande
• Tidigare erfarenhet av arbete med anhörigstöd och/eller handläggning av bostadsanpassningsärenden.

Dina personliga egenskaper
För arbetet ser vi att du har god kommunikativ förmåga och god samarbetsförmåga såväl med medarbetare som med kollegor. Vidare har du ett intresse av att leda grupper självständigt. Vi förutsätter att du arbetar strukturerat och har god förmågan att prioritera samt förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat. Vi ser även gärna att du är lösningsfokuserad och ser möjligheter i arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i kombination med formell kompetens.

Information lämnas av
Biträdande förvaltningschef/biståndschef Kenneth Bramberg tel. 0532-171 30
Vision Jerry Saxin, tel. 0532- 173 15
SSR Irene Karlsson tel 0532-171 37

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV som ska vara inkommen senast tisdagen den 21 jun 2016. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Detta sker antingen via länken "Jobba hos oss" på Åmåls kommuns hemsida, www.amal.se , eller genom "Klicka på denna länk för att göra din ansökan" på Platsbanken.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Körkortskrav
B
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-06-21
Ange följande referens när du ansöker: VON 2016/98
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Bitr förvaltningschef/biståndschef Kenneth Bramberg 0532-171 30

Facklig kontakt
SSR Irene Karlsson 0532-171 37
Vision Jerry Saxin 0532-173 15

Företag
Åmåls kommun

Adress
Åmåls kommun
Box 62
66222 ÅMÅL

Kontorsadress
Kungsgatan 26

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2886392

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: