Samordnare civilplikt
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Totalförsvarets plikt- och prövningsverk i Karlstad,
Göteborg,
Stockholm,
Malmö eller i
hela Sverige Vill du medverka i att bygga upp personalförsörjningen för totalförsvaret och stärka det svenska samhället? Då är detta ett jobb för dig!
Anställningen är ny och grundutbildning med civilplikt är under utredning.
Detta innebär att det kommer finnas möjlighet att påverka anställningens utformning och arbetsuppgifterna. Du kommer att behöva etablera och utveckla nära samarbete med utbildningsansvariga aktörer.
Publiceringsdatum2024-10-07ArbetsuppgifterI rollen som samordnare ansvarar du för att säkerställa pliktprocessen mot grundutbildning för civilplikt inom enheten och myndigheten.
Du kommer att ansvara för att ta fram mönstringsunderlaget och vilka som ska väljas ut till att mönstra. Vidare kommer du att stödja i enhetens övriga verksamhetsområden som bland annat består av verksamheter som relaterar till mönstring, inskrivning mot värnplikt och antagning till polisutbildning.
Du ingår i enhetens ledningsgrupp. Du förväntas genomföra tjänsteresor till de orter myndigheten finns på och till orter där utbildningarna och utbildningsansvariga finns representerade. En naturlig del i anställningen är att representera myndigheten internt liksom externt inom enhetens ansvarsområde.
I metodutvecklingen kommer du att vara kravställare för våra verksamhetssystem inom enhetens ansvarsområde.
Du arbetar operativt inom enheten och stödjer inskrivningshandläggarna i deras dagliga arbete och det kan innebära att du också kommer att genomföra inskrivningssamtal på prövningsenheterna.
Enheten för inskrivning och antagning ansvarar för all inskrivning av grundutbildning mot värn- och civilplikt samt ansvarar för alla antagningar till polisutbildningen. Enheten har idag 30 medarbetare fördelade på fyra orter och leds av enhetschef i Karlstad. Enheten kommer att växa när myndigheten etablerar sig på ny ort.
KvalifikationerDu har en universitets- eller högskoleutbildning eller annan utbildning som vi bedömer som relevant. Du har erfarenhet av att arbete med personalförsörjning med stora urvalsgrupper. Vidare har du god erfarenhet av att leda utvecklingsarbeten och göra utredningar.
Det är meriterande om du tidigare har erfarenhet av personalförsörjning till totalförsvaret.
Dina personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss och för den här uppgiften krävs att du är lyhörd och har lätt för att kommunicera med människor med olika bakgrund, erfarenhet och perspektiv. Du trivs med att samarbeta, men tar också ansvar för att planera och strukturera eget arbete.
Om anställningen
Anställningen är tills vidare men kan inledas med sex månaders provanställning.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Om företagetPlikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.
Läs mer på pliktverket.se
Ersättning Individuell lönesättning efter överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ö2024/4346".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Totalförsvarets plikt- och prövningsverk (org.nr 202100-4771)
Kontakt Henrik Sundell
010-1902597 Jobbnummer 8940949
Observera att sista ansökningsdag har passerat.