Samordnare - Myndighet Barn och Unga

Vaggeryds kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Vaggeryd
2014-02-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Samordnare - Myndighet Barn och Unga" (publicerad 2016-02-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Vaggeryd, Gnosjö, Aneby, Jönköping, Sävsjö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vaggeryds kommun, Socialförvaltningen i Vaggeryd

Vaggeryds kommun ligger i natursköna Småland på västsidan av det sydsvenska höglandet mellan de större städerna Jönköping och Värnamo. Det strategiska läget gör kommunen till en attraktiv plats att bo, verka och leva i. Vi är cirka 13 000 invånare.

Vaggeryds kommun är en av de största arbetsgivarna i Vaggeryd och Skillingaryd med omnejd. Att vara anställd här är att spela en viktig roll i kommunens utveckling. Våra värderingar bygger på människors lika värde och vi vill ge bra service till våra kommuninvånare.

Publiceringsdatum
2014-02-07

Arbetsuppgifter
Individ- och familjeomsorg är en egen förvaltning tillhörande socialnämnden i Vaggeryds kommun. Vårt mål är att genom bistånd, stöd, råd och andra insatser verka för positiva förändringar i människors liv och bidra till den enskildes oberoende. Våra insatser bygger på respekt för den enskildes självbestämmande och integritet. All vår personal har tystnadsplikt.
Vi arbetar med följande:

• Ekonomiskt bistånd
• Rådgivning till barn, ungdomar och föräldrar
• Familjerätt
• Kvinnofrid och stöd till brottsoffer
• Missbruk och beroendeproblematik
• Serveringstillstånd

Vi söker nu en samordnare för Myndighet Barn och Unga (MBU). Som samordnare är du spindeln i nätet där det krävs att du kan arbeta konsultativt, målfokuserat och effektivt. Du kommer även att få möjlighet till att utveckla våra metoder och arbetssätt för att implementera i det dagliga arbetet. Tjänsten kommer att innefatta både interna och externa samarbeten, stöd i klientarbete, arbete mot övergripande mål och beslutsfattning. Tjänsten innefattar följande områden:

Stöd i klientarbetet:

• Fördela ärenden mellan handledare och mellan behandlare
• Stödja socialsekreterare i bedömning av de metoder som ska användas och implementeras
• Ge stöd i att effektivisera utredningsarbete och även bistå och stödja socialsekreterare i olika ärenden och se till att tidsgränser hålls
• Ge socialsekreterare stöd i att tillsammans med klienter framställa adekvata och realitiska vårdplaner och även uppfölja insatser och se till att ärende avslutas när målen nåtts.
• Vara kravställande i förhållande till HVB.
• Stödja personal i att hantera konflikter mellan organisationens krav och klientens krav och förväntningar.

Effektivitet och resursanvändning:

• Se till att arbetet bedrivs i enlighet med verksamhetens mål och även åskådliggöra verksamhetens mål i handläggning och beslutsfattande
• Säkerställa effektivt resursutnyttjande
• Bevaka rättssäkerhet
• Informera och hålla områdeschef uppdatering kring arbetsresurser, personalens situation och eventuella avvikelser.

Beslutsfattande:

• Fatta beslut enligt delegation om när utredning inte ska inledas eller utredning avslutas utan åtgärd.
• Fatta beslut gällande vissa kostnader knutna till öppenvårdinsatser
• Fatta beslut i övrigt enligt delegation

Kvalifikationer
Du har en tidigare erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter. Har du arbetat med öppenvård är det meriterande. Du är utbildad socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Som person är du kommunikativ, självgående och strukturerad. Du ett lösningsfokuserat och flexibelt förhållningssätt och har lätt att anpassa utefter vad olika situationer kräver. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
För tjänsten kommer krävas utdrag ur belastningsregister som ska uppvisas vid intervjutillfälle eller senare i rekryteringsprocessen.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Eventuell social beredskap Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Ersättning
Månadslön Vi tillämpar individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-03-20
Vi ber dig söka tjänsten genom Klicka på denna länk för att göra din ansökan för att underlätta vår
bedömning av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann
när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du enkelt söka andra tjänster inom Vaggeryds kommun. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.
Ansökningar som skickas i pappersform ska adresseras till:
Vaggeryds kommun, Personalenheten, Box 43, 568 21 Skillingaryd.
Din ansökan bör vara i form av ett personligt brev där du beskriver din
arbetslivserfarenhet samt kompetens inom området. Bifoga ditt CV och ange
ref.nr. i ansökan. Skicka inte med några betygshandlingar. Ansökningshandlingar returneras ej.
Kommunen tar ansvar för hela
rekryteringen och undanber sig därför
samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.
Ange följande referens när du ansöker: Ref nr:14/30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Anderberg, PA-konsult 0370-678169 Maria.Anderberg@vaggeryd.se

Facklig kontakt
Erika Landén, SSR 0370-67 85 23

Företag
Vaggeryds kommun, Socialförvaltningen

Adress
Vaggeryds kommun, Socialförvaltningen
Box 43
56821 Skillingaryd

Jobbnummer
1772694

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vaggeryds kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vaggeryds kommun, Socialförvaltningen: