Samordnande controller mot omvårdnads- och socialförvaltningen, Solna stad
Solna kommun / Controllerjobb / Solna
2025-11-04
Visa alla controllerjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du bidra till samhällsnytta genom att koppla samman ekonomi, analys och verksamhetsutveckling? Då kan du vara vår nya samordnande förvaltningscontroller!
Publiceringsdatum2025-11-04Om företagetSolna stad är en växande kommun med starkt fokus på kvalitet, hållbarhet och välfärd.
Vi arbetar för att skapa goda livsvillkor för våra invånare genom effektiva och värdeskapande verksamheter. Socialförvaltningen och omvårdnadsförvaltningen är två centrala aktörer i detta arbete, med ansvar för stöd, omsorg och trygghet för kommunens mest utsatta grupper.
Tjänsten är placerad på controllerenheten inom avdelningen ekonomi- och verksamhetsstyrning, som är en del av kommunens centrala organisation. Enheten ger stöd till kommunens förvaltningar i frågor som rör planering, uppföljning, analys och styrning.
Vårt erbjudande
- En varierande och stimulerande roll med stort utvecklingsutrymme
- En hybrid arbetsplats med flexibla arbetstider
- Kollegor med bred kompetens och en närvarande chef
- Centralt belägna lokaler med goda kommunikationer
Vad innebär arbetet?
Som samordnande controller arbetar du strategiskt och operativt med ekonomistyrning för både socialförvaltningen och omvårdnadsförvaltningen. Du har en nyckelroll i att samordna budgetarbete, uppföljning, analys och rapportering, och är ett viktigt stöd till förvaltningsledning, verksamhetschefer och andra ekonomer och controllers.
I rollen ingår att:
- Samordna och driva budget- och prognosprocesser
- Genomföra kvalificerade analyser och ta fram beslutsunderlag
- Följa upp nyckeltal, kvalitet och resursanvändning
- Delta i framtagande av månads-, tertial- och årsbokslut
- Stödja chefer i verksamhetsplanering och ekonomisk styrning
- Bidra till utveckling av styr- och ledningsprocesser
- Samverka med centrala ekonomiavdelningen och andra förvaltningscontrollers
Vem söker vi?
Vi söker dig som har
- Högskoleutbildning inom ekonomi, offentlig förvaltning eller liknande
- Minst tre års erfarenhet som controller, gärna inom kommun eller region
- Erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och analys
- God förståelse för välfärdsverksamheter och deras ekonomiska förutsättningar
- Mycket goda kunskaper i Office-paketet och vana vid större beslutsstödssystem
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av
- arbete med intern kontroll och avtalsuppföljning
- arbete i en politiskt styrd organisation
- operativ arbetsledning eller en samordnande roll
- verksamhetsområden inom omvårdnad och socialtjänst.
Du är analytisk, strukturerad och har förmåga att se helheten. Du trivs med att arbeta självständigt, men också i nära samarbete med andra. En av dina styrkor är att presentera komplex information på ett pedagogiskt och mottagaranpassat sätt. Du är lösningsfokuserad, kommunikativ och har ett genuint intresse för att bidra till samhällsnytta. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade förutsättningar och är flexibel i ditt arbetssätt. Samtidigt är du mål- och resultatorienterad, med förmåga att omsätta strategier till konkreta handlingar och driva arbetet framåt mot uppsatta mål.
Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig chef Daniel Santesson på
daniel.santesson@solna.se.
Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV senast den 23 november. I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten.
Slutkandidat i denna rekryteringsprocess kommer att genomgå bakgrundskontroll.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/465".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Solna kommun (org.nr 212000-0183)
Arbetsplats Stadsledningsförvaltningen, Ekonomi- och verksamhetsstyrning
Kontakt Daniel Santesson, enhetschef
08-7463850 Jobbnummer 9588723