Samhällsvägledare med kunskaper i finska i tal och skrift

Uppsala kommun / Organisationsutvecklarjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Kontaktcenter

Är du kunnig och intresserad av samhällsfrågor, serviceinriktad och dessutom finskspråkig?

Som ett led i Uppsalas utveckling bygger vi nu ett Kontaktcenter. Att arbeta i Uppsala kommuns Kontaktcenter är ett omväxlande och spännande yrke som passar den som är kommunikativ och serviceinriktad och gillar att ha många kontakter med olika människor. Att arbeta inom Kontaktcenter innebär nyskapande genom att tillsammans med teamet och övriga organisationen utveckla nya tjänster. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare. Uppsala kommun är förvaltningsområde för finska, vilket innebär att kommunen måste tillhandahålla service på finska.

Uppsalan kunta on suomen kielen hallintoalue. Se merkitsee sitä, että ruotsinsuomalaisilla on kunnassa vahvistettu suoja ja erityisiä vähemmistöoikeuksia. Ruotsinsuomalaisilla kunnan asukkailla on esimerkiksi oikeus suomenkieliseen esikoulutoimintaan ja oikeus suomenkieliseen vanhustenhuoltoon. Koska ruotsinsuomalaisilla kunnan asukkailla on myös oikeus käyttää suomea ollessaan yhteydessä kuntaan, edellytämme että sinulla, joka haet tätä paikkaa, on hyvä sekä suullinen että kirjallinen suomen kielen taito.

Ditt uppdrag
Idag sköter enheten kommunens växel, Kommuninformation, boendeparkering samt felanmälan för offentlig miljö. Vi söker nu fler kompetenta medarbetare som kommer att arbeta inom dessa områden samt inom en nära framtid också med nya tjänster som Kontaktcenter kommer att hantera för kommunens räkning.

Som medarbetare i Kontaktcenter arbetar du med:
• Information och upplysning
• Vägledning (t ex att fylla i blanketter, välja rätt e-tjänst)
• Administrativ hantering (t ex ärendestatus, felanmälningar, synpunktshantering)
• Rutin och regelstyrd handläggning (t ex ansökan om boendeparkering)

Arbetsuppgifterna är omväxlande och du ingår i ett team med flera kollegor som tillsammans bidrar till att utveckla Uppsala Kommuns service till invånarna. Arbetssätt och kanaler varierar mellan telefon, e-post, personliga möten, sociala medier och andra digitala forum.

De som lever, verkar och vistas i Uppsala ska kunna förvänta sig effektiv service i hanteringen av sina vardagsärenden. Det ska vara enkelt att ta kontakt med oss. Vi har som mål att Kontaktcenter ska vara en kvalitativ kontaktväg in till den kommunala organisationen för alla typer av ärenden enligt tanken "en väg in" och ska utgå från kommuninvånarnas behov av service, vägledning och information. Verksamheten ska arbeta i nära samarbete med hela den kommunala organisationen och andra samhällsaktörer i syfte att underlätta invånarnas kontaktbehov genom hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vi ska sträva efter att minska den tid det tar från en första kontakt med kommunen tills dess att man fått hjälp med att lösa sitt ärende.

Publiceringsdatum
2019-02-14

Bakgrund
Vi söker dig med erfarenhet av serviceyrke och som har god grundläggande kunskap om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner och institutioner fungerar. Du har relevant eftergymnasial utbildning, alternativt likvärdig erfarenhet, i kombination med erfarenhet av arbete i kundtjänst eller motsvarande. Vidare har du god allmänbildning och stort intresse av att följa med i vad som händer i kommunen. Det är viktigt att du har ett dokumenterat professionellt och bra bemötande och är van att arbeta med och för människor. Du är duktig på informationssökning via internet, har en god förmåga att arbeta med sociala medier, stor IT-mognad och nyfikenhet inför nya verktyg.

Utbildning inom kundservice, tex certifiering/diplomering, är meriterande.

För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt och enkelt i tal och skrift med en god ton och en positiv anda. Mycket goda kunskaper i svenska krävs, både i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska. Vi söker dig som även har goda kunskaper i finska i tal och skrift. Ytterligare språkkunskaper är meriterande.

Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Att se sammanhang och lösa mer eller mindre komplexa frågor är något du stimuleras av. Du ser snarare möjligheter i förändring än det omvända och trivs med en bredd av uppgifter. Vidare söker vi dig som är intresserad av att samarbeta med andra och ingå i ett team.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Lena Forssell, kontaktcenterchef, 018-727 4553 (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (https://uppsala.powerinit.com/Modules/JobPositions/Edit.aspx?Id=26699) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#) (#), eller Kajsa Angerdal Skoglund, HR-specialist, 072-593 28 06.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och upphandling. På kommunledningskontoret ligger även organisationen för kansli, strategi och planering, näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-03
Ange följande referens när du ansöker: KSN-2019-0485
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala kommun

Adress
Uppsala kommun

75375 Uppsala

Kontorsadress


Jobbnummer
4613631

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: