Samhällsutvecklare / mark- och exploateringsansvarig

Vaggeryds kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb / Vaggeryd
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Vaggeryd, Gnosjö, Aneby, Jönköping, Sävsjö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vaggeryds kommun, Kanslienheten i Vaggeryd

Vaggeryds kommun har ett strategiskt läge i en region som präglas av utveckling, tillväxt och goda kommunikationer och spås av SCB att ha länets snabbaste befolkningstillväxt de kommande tio åren. En framtid med höghastighetståg och elektrifierad järnväg som stärker vårt läge i en sammanhållen arbetsmarknadsregion vässar våra möjligheter som ett attraktivt boendealternativ än mer. Samtidigt värnar vi styrkorna i det som vi kallar Vår lilla stad, samverkan mellan företag och personer som tillsammans ger ett lokalt utbud med hög kvalitet.

Som samhällsutvecklare/mark- och exploateringsansvarig arbetar du vid kommunledningskontorets kansli som utifrån kommunens vision verkar inom ett flertal strategiska områden för att kommunen ska vara en plats för att göra skillnad. Vi arbetar bland annat med samhällsbyggnad där du ingår i team hållbar samhällsutveckling som leds av kommunens stadsarkitekt.

Vid enheten arbetar vi även med kommunikation, verksamhetsutveckling, strategiskt miljöarbete, infrastruktur, besöksnäring, informationssäkerhet, beredningen av ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige och ansvarar för det centrala arkivet. Chefen för kanslienheten är biträdande kommundirektör och leder enheten där vi arbetar både strategiskt och operativt med kommunövergripande frågor.

Publiceringsdatum
2022-09-20

Arbetsuppgifter
Du har en samordnande roll och bidrar med ett helhetsperspektiv i kommunens samhällsbyggnadsarbete i nära samarbete med stadsarkitekt, planarkitekter, mark- och exploateringsingenjör, näringslivschef, tekniska kontoret och våra kommunala bolag, VEAB och VSBo. Du tar fram kalkyler vid exploateringsuppdrag och rapporterar om ekonomin under pågående uppdrag.

• Kommunal mark - du samordnar inom markplanering och uppdrag om markförvärv där vi som växande kommun har ett viktigt strategiskt arbete.

• Näringsliv - du har en nyckelfunktion i det etableringsteam som hanterar nya företagsetableringar, liksom det befintliga näringslivets expansionsplaner, och är därmed ett av kommunens viktigaste ansikte i dialog med företag och näringsliv

• Avtal - du bevakar med stöd av kollegor avtals giltighet, uppsägningar, omskrivningar och överlåtelser. Du skriver avtal kopplade till köp och försäljning av mark och fastigheter. Du tar fram exploateringsavtal i detaljplaneprocessen, du tar fram markanvisningsavtal och bevakar avtalsfullföljd.

• Lantmäteri- och MBK-arbete - du företräder kommunen som sakägare i förrättningar, söker fastighetsbildningsåtgärder och bevakar lantmäteriärenden.

• Externa kontakter - du för en aktiv dialog med fastighetsutvecklare, näringslivsrepresentanter och invånare. Du bidrar i att driva landsbygdsutveckling.

• Övrigt utredningsarbete - du samarbetar kring diverse ärenden och projekt vid kanslienheten och med andra berörda kollegor och samarbetspartners.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom lantmäteri, samhällsplanering, fastighetsjuridik, samhällsbyggnadsteknik eller annan relevant utbildning som bedöms likvärdig. För tjänsten krävs att du har en god förmåga att skapa rutiner i samverkan med andra, är bra på att kommunicera och har lätt för att samarbeta och se delarnas betydelse i helheten. Erfarenhet av att driva projekt och dokumenterad arbetserfarenhet inom uppdragsområdet är starkt meriterande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper:
• Du har förmåga att samordna flera verksamheter kring en process och bidra till en teamkänsla.
• Du är både drivande och strukturerad, van vid att arbeta självständigt och att ta egna initiativ inom ramen för ditt uppdrag.
• Du kan leverera med kvalitet också under tidspress.
• Du är serviceinriktad, prestigelös och lyhörd och kan konsten att navigera mot ett utsatt mål med respekt för olika åsikter i en politiskt styrd organisation.

Du delar kommunens värdegrund tanke och omtanke, alla har betydelse, idéer blir till verklighet. Gemensamt för kanslienheten är att vi arbetar lösningsorienterat och nytänkande. Ofta kommer nya uppdrag med kort varsel och vi har ett ständigt samarbete för att lösa våra uppgifter och utveckla våra arbetssätt.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Vaggeryds kommun, Kanslienheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "22/165".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vaggeryds kommun (org.nr 212000-0522)

Arbetsplats
Vaggeryds kommun, Kanslienheten

Kontakt
Kanslichef, bitr. kommundirektör
Torbjörn Åkerblad
torbjorn.akerblad@vaggeryd.se
0370-67 81 42

Jobbnummer
6999207

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vaggeryds kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vaggeryds kommun, Kanslienheten: