Samhällsintresserad kommunikatör med pressansvar
Upphandlingsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Solna
2025-02-25
Visa alla marknadsföringsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Har du ett stort samhällsintresse och vill arbeta med frågor som hållbarhet, krisberedskap, ekonomi och juridik? Då är kommunikatör med ansvar för pressfrågor på Upphandlingsmyndigheten ett jobb för dig.
Om rollen
Du ser pressarbetet som en integrerad del i kommunikationsarbetet. Din spetskompetens finns inom pressområdet men du kommer även att arbeta med uppdrag där du får använda dina övriga kommunikationskunskaper. Du kommer att vara en del av kommunikationsavdelningen, som idag består av åtta personer inklusive avdelningschef. Dina kollegor har andra spetskompetenser och ansvarsområden, och tillsammans arbetar ni som ett team för att skapa och utveckla myndighetens kommunikation.
Du är en driven skribent med god känsla för vilka frågor som har nyhetsvärde. Du har förmåga att sätta dig in i komplexa frågor och göra dem begripliga och intressanta för såväl medier som andra målgrupper. Vi förväntar oss också att du är proaktiv och tar initiativ till exempelvis pressmeddelanden och debattartiklar. Eftersom vi är statistikmyndighet med ansvar för upphandlingsstatistik saknas det inte underlag till nyhetsvinklar.
Du följer upp mediearbetet och ansvarar för myndighetens mediebevakning som är en viktig del av omvärldsbevakningen.
Du är stöd till generaldirektören, chefer och medarbetare i deras kontakter med media. Du fördelar frågor från journalister till rätt expert på myndigheten och coachar talespersoner när det behövs.
Du kommer också att arbeta som kommunikatör, med fokus på extern kommunikation, i större och mindre projekt, exempelvis regeringsuppdrag. Som kommunikatör arbetar du såväl strategiskt som operativt. Fördelningen i tid mellan press- och kommunikationsarbete är ungefär 50/50 men varierar över året.
Kvalifikationer
• Akademisk examen inom kommunikation, journalistik eller motsvarande utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• Flerårig erfarenhet av rollen som pressansvarig/presschef/pressekreterare/PR-konsult
• Flerårig erfarenhet av att ha jobbat som kommunikatör
• Är en god skribent
• Mycket god kommunikativ förmåga på svenska i både tal och skrift
Meriterande
• Erfarenhet av mediebevakning och analys
• Har tidigare arbetat med pressfrågor på statlig myndighet eller expertorganisation
• Har erfarenhet av offentlig upphandling
• Goda kunskaper i att skriva och förbättra texter för extern och intern kommunikation vad gäller tonalitet, klarspråk och tillgänglighet
• Erfarenhet av webbpublicering, gärna i Episerver/Optimizely.
• Erfarenhet av opinionsbildning och public affairs
• Kunskap om att använda sociala medier, exempelvis LinkedIn, både för att publicera inlägg och omvärldsbevakning
Om dig
Vi söker dig som är självgående, tar egna initiativ och strävar efter att ständigt utveckla din roll och dina arbetssätt utifrån verksamhetens behov. Du har god förmåga att prioritera, är lösningsorienterad, noggrann och prestigelös. Du har förmågan att driva utvecklingen av ditt ansvarsområde och dina frågor på ett lyhört sätt och tar ansvar för det gemensamma resultatet. För att lyckas i denna roll behöver du vara trygg i din roll, ha lätt att föra fram din talan och få fram det kommunikativa perspektivet i de sammanhang du verkar inom.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om oss
Upphandlingsmyndigheten verkar för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. Idag är vi cirka 70 medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Rekryteringsprocessen innehåller ett arbetsprov och vi kan komma att genomföra bakgrundskontroll i samband med anställningsförfarandet. Skicka din ansökan senast den 17 mars 2025. Besvara urvalsfrågor, bifoga CV och ett motiverande brev där du beskriver tydligt hur du matchar de efterfrågade kompetenserna.
Ersättning Månadslön Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)
Jobbnummer 9185583