Sakkunnig socialsekreterare till Familjehems- och familjerättsen
Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke / Administratörsjobb / Kumla
2015-01-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Sakkunnig socialsekreterare till Familjehems- och familjerättsen" (publicerad 2017-01-24) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Kumla,
Hallsberg,
Örebro,
Askersund,
Laxå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kumla kommun, Gemensam annons sydnärke i Kumla Hallsbergs kommun och Kumla kommun har sedan 2013 en gemensam familjehemsenhet. I enhetens som är lokaliserad till Kumla arbetar tre familjehemssekreterare. Familjehemssekreterarna fungerar som familjehemmens och kontaktfamiljernas handläggare och ansvarar för att rekrytera, utreda och skriva avtal med familjehem och kontaktfamiljer. Uppföljning av insatser sker i samverkan med barnets socialsekreterare. Familjehemssekreterarna arbetar även med att utbilda och handleda kontaktfamiljer och familjehem. Arbetet leds av familjeenhetens enhetschef.
Nu utvecklar vi vårt samarbete och utökar enheten till att även omfatta handläggning av familjerätt för båda kommunerna. Detta innebär att en familjerättssekreterare samt en sakkunnig socialsekreterare kommer att anställas.
Enhetens personal är anställda av Kumla kommun.
Publiceringsdatum2015-01-27ArbetsuppgifterFör att fortsätta utvecklingen av ett rättssäkert arbete med hög kvalitet söker vi nu en sakkunnig socialsekreterare till familjehems- och familjerättsenheten. Enheten är en del av familjeenheten som består av 14 socialsekreterare samt öppenvården som består av 12 personal.
Som sakkunnig socialsekreterare för familjehems- och familjerättsenheten kommer du att ansvara för att ta emot och fördela nya ärenden. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå i att ge stöd och handledning till handläggare samt säkerställa att ärenden hanteras enligt gällande lagstiftning, riktlinjer och de metoder som är fastställda i förvaltningen. Du kommer även att handlägga familjerättsärenden, denna del av tjänsten kommer uppskattningsvis att omfatta 50 % av tjänstgöringen.
Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. På familjehems- och familjerättsenheten kommer vi under 2015 att utbilda personalen bl.a. i Nya Kälvesten, IAS och Circle of Security.
KvalifikationerDu ska ha socionomexamen och meriterande är att du har utbildning i samt erfarenhet av BBIC samt MI. Ett krav är att du har arbetat med myndighetsutövning och har erfarenhet från handläggning, detta för att klara av de höga krav som ställs på en rättssäker dokumentation.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Sydnärke kommunerna gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-02-17
Ange följande referens när du ansöker: So nr 6/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMalin Pöhner, Enhetschef 019-588192
Gabriella Mueller-Prabin, Verksamhetschef IFO Kumla 019-58 85 71
Facklig kontaktFackliga företrädare nås via kommunens servicece 019-58 80 00
FöretagKumla kommun, Gemensam annons sydnärke
AdressKumla kommun, Gemensam annons sydnärke
Torget 1
69231 Kumla
KontorsadressTorget 1 69231 Kumla
Jobbnummer 2143510
Observera att sista ansökningsdag har passerat.