Sakkunnig handläggare inom ergonomi, MTO, till Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket (Av) / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Danderyd, Örebro eller i hela Sverige

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2020/022905

Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en sakkunnig handläggare som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med frågor inom området ergonomi, MTO (människa, teknik och organisation). Tjänsten är placerad på Lindhagensgatan 133 i Stockholm, på avdelningen för regler, enheten för människa och omgivning.

Enheten ansvarar för frågor om arbetsplatsers utformning, ergonomi, organisatorisk och social arbetsmiljö, samt för det arbetsmedicinska området. Vi arbetar även med frågor om tillgänglighet och jämställdhet i arbetsmiljön. Vi samarbetar med andra enheter i bland annat tekniska och yrkeshygieniska frågor.

Ditt nya arbete
Som sakkunnig handläggare kommer du att ha omväxlande arbetsuppgifter inom ditt område ergonomi, MTO, bl.a. avseende arbetsplatsers, arbetsutrustningars och arbetssystems design och funktion.

De sakkunniga handläggare vi har inom ergonomi, har en grundutbildning i fysioterapi, varför vi nu gärna ser sökande med en teknisk grundutbildning från högskola eller universitet, med påbyggnad inom ergonomi, MTO.

Exempel på arbetsuppgifter:

Föreskriftsarbete; skriva regler och vägledningar, besvara frågor om tillämpningen

Sakkunnigt stöd till andra handläggare, jurister och arbetsmiljöinspektörer

Handlägga och administrera myndighetsärenden, t.ex. departements- och myndighetsremisser

Ta fram vägledande material samt driva utveckling inom sakområdet med fokus på intressenter

Delta i standardiseringsarbete, nationellt och internationellt

Företräda myndigheten, exempelvis i möten med arbetsmarknadens parter och intressenter

Besvara frågor från massmedia, t.ex. i direktintervjuer

Planera och delta i utbildningar, konferenser och seminarier bl.a. för arbetsmiljöinspektörer.

Kvalifikationskrav

Du ska ha:

Examen från universitet eller högskola i en teknisk grundutbildning med påbyggnad ergonomi, MTO, eller har en annan kombination av utbildnings- och erfarenhetsbakgrund som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Mycket goda teoretiska kunskaper inom sakområdet och minst 5 års erfarenhet av arbete inom detta.

Dokumenterad erfarenhet av att föreläsa och hålla presentationer.

Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, och vid behov även på engelska.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara bra på att tillämpa, utveckla och dela med dig av din kunskap inom ditt sakområde, samt se den i ett sammanhang. Du har en god analytisk förmåga och kan grunda dina ställningstaganden utifrån vetenskap och praktisk erfarenhet. Du har lätt att sätta dig in i nya arbetsuppgifter och ämnesområden. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete och hålla tidsplaner. Du kommunicerar tydligt och välstrukturerat samt anpassar språket till målgruppen. Du är en lagspelare och en god och lyhörd lyssnare. Du samarbetar och kommunicerar väl med andra och kan skapa nätverk både internt och externt.

I myndighetsrollen finns lagstadgade krav som sätter ramar för arbetet, och du behöver följa de regler, policys och rutiner som styr myndighetens verksamhet.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:

Kunskap om arbetsmiljölagstiftningen

Erfarenhet av arbete på myndighet

Vana av att kommunicera med massmedia

Kunskap om genus- och tillgänglighetsfrågor.

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Lindhagensgatan 133 i Stockholm. Vi kommer i slutet av 2020 att flytta till nya lokaler i Solna Business Park.
Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv och du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag.

Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Christina Jonsson. Facklig kontaktperson är för SACO Minke Wersäll och för fackförbundet ST Ulrich Stoetzer. Samtliga nås via telefonväxeln, 010-730 90 00.

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 6 maj 2020

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen för regler skriver och ansvarar för regler och föreskrifter, som utöver arbetsmiljölagen, styr hur en bra arbetsmiljö ska vara. Vi är ett femtiotal handläggare som är sakkunniga inom till exempel de kemiska, ergonomiska och tekniska områdena. Vi medverkar också som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder, stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner samt utför marknadskontroll. Avdelningen har en stab som bland annat följer upp författningsarbetet och arbetar övergripande med myndighetsärenden och remisser.



Om Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/tillsvidare Tillsvidare

Publiceringsdatum
2020-04-15

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Arbetsmiljöverket (Av)

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148), http://www.av.se

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket avdelningen för regler

Jobbnummer
5191224

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket (Av)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket (Av):