Säkerhetsstrateg - inriktning säkerhetsskydd och beredskap
Vallentuna kommun / Organisationsutvecklarjobb / Vallentuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Vallentuna,
Täby,
Upplands Väsby,
Sollentuna,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vallentuna kommun i Vallentuna,
Täby,
Upplands Väsby,
Stockholm eller i
hela Sverige Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Vill du utveckla vår krisberedskap och förmåga att hantera extraordinära händelser?
Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet.
Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar.
Om verksamheten:
Tjänsten är placerad inom kommunledningskontorets stab. Kollegorna utgörs av medarbetare med fokus på näringsliv, miljö, civilt försvar samt trygghet och social hållbarhet. Utifrån innehållet i rollen finns möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete uppskattningsvis 1-2 dagar/vecka. Arbetsuppgifter kopplat till säkerhetsskydd utförs på plats.
Publiceringsdatum2023-10-20Dina arbetsuppgifterI fokus för tjänsten står säkerhetsskyddsfrågor samt beredskap. För att trivas i rollen behöver du tycka om att variera mellan att arbeta operativt, samordnande och strategiskt.
En central del är analys, förslag till åtgärder och uppföljning av kommunens behov av åtgärder utifrån säkerhetsskyddslagstiftning. Sett till regelverket kring säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter krävs även att du har en administrativ ådra för hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar, exempelvis vid genomförande av registerkontroll och dokumentation i samband med säkerhetsprövning.
Ett annat centralt område för tjänsten är strategisk utveckling av kommunens beredskap och förmåga att hantera extraordinära händelser. Utifrån lagstiftning, överenskommelser och regionala inriktningar tar du fram förslag till styrdokument, rutiner och arbetssätt på en övergripande nivå. Du arbetar även med krisförberedelser på förvaltningsnivå, utifrån kommunstyrelsens ansvarsområde. I arbetet ingår många externa kontakter och dialog med länsstyrelsen, Samverkan Stockholmsregionen och andra aktörer.
Bland arbetsuppgifterna ingår att planera och genomföra övningar, utbildningar och workshops. Implementering, uppföljning och utvärdering är också centralt för att bidra till ökad kvalitet. Du kan också komma att att bistå i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom staben; t.ex. utredningar och besvarande av enkäter. Funktionen utgör en del i kommunens TIB-organisation (tjänsteman i beredskap) där beredskap schemaläggs veckovis - omfattar vanligen ca 4-5 veckor utspritt över ett år.
KvalifikationerVi söker dig som har
• högskole-/universitetsutbildning med inriktning mot totalförsvar eller krishantering - alternativt annan relevant utbildning
• god kunskap om offentlig och/eller kommunal verksamhet
• god kunskap om aktuell lagstiftning och förordningar kopplat till kommunens roll i beredskapsfrågor såväl som säkerhetskyddslagstiftning
• förmåga att förstå och lära dig nya system, kunna hantera RAKEL-terminaler etc.
• god språklig förmåga: kan förstå och skriva svenska texter på akademisk nivå
Erfarenhet från arbete med krisberedskap, krishantering, säkerhetsskydd, projektledning och/eller civilt försvar är meriterande.
Dina personliga egenskaper• Du arbetar mot resultat, visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete.
• Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information.
• Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ.
• Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar.
• Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande.
• Du är analytisk, strukturerad, prestigelös och ser till helheten.
Information:
Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg.
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid/deltid/procent med start 2024-01-15 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning tillämpas omfattande bakgrundskontroll, registerkontroll och säkerhetsprövningsintervju.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. För en fördomsfri rekryteringsprocess ingår tester som hjälp för urvalet. Sökande som uppfyller kriterierna kan komma att få en ett mejl med länk till test.
Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 2023-11-12
För mer information kontakta:
Emelie Hallin, stabschef, 08-58785203
emelie.hallin@vallentuna.seMer information och fackliga representanter hittar du på
www.vallentuna.se/ledigajobb. Ersättning Individuell
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Vallentuna kommun (org.nr 212000-0027),
http://www.vallentuna.se/ Jobbnummer 8207143
Observera att sista ansökningsdag har passerat.