Säkerhetsspecialist till Statens servicecenter, Stockholm
Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm,
Sundbyberg,
Botkyrka,
Södertälje,
Nynäshamn eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bl.a. informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering, skydd av person, lokaler och egendom. Avdelningen består av två enheter; enheten för operativ säkerhet och enheten för strategisk säkerhet.
Som säkerhetsspecialist tillhör du enheten för operativ säkerhet som ansvarar för styrning, stöd och råd inom personsäkerheten och skyddet av lokaler och byggnader. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får vara med och påverka utformningen av enheten. Du får en chef som är en del av teamet i det operativa arbetet och som tycker att tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt. Du kommer till stor del styra, planera och utföra dina uppdrag självständigt vilket medför stor frihet men även ett stort ansvar för tilldelade arbetsuppgifter.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som säkerhetsspecialist är du vår expert inom fysisk säkerhet och du kommer ingå i ett team om fem säkerhetsspecialister med uppdrag över hela landet. Du kommer även att ingå i det team om sex säkerhetsrådgivare som ska stödja verksamheten i frågor som rör personsäkerheten. Som säkerhetsspecialist på Statens servicecenter kommer du framför allt vara engagerad i etableringar av nya kontor och ombyggnationer av befintliga kontor. I arbetsuppgifterna ingår att följa den styrning som finns inom säkerhetsområdet. Du kommer att vara kravställare i upphandling av säkerhetsteknik, såsom integrerade säkerhetssystem, brandlarm, lås och mekanik. Du kommer agera delprojektledare vid nyetableringar och ombyggnationer av våra kontor och i uppdraget ingår det att se till helheten i projekten, stödja verksamheten, fastighetsägare och bygg- och säkerhetsentreprenader i frågor som rör regler för inbrottsskydd: Byggnader och lokaler och i val av larmklasser. Du stödjer chefer och medarbetare i frågor avseende fysiskt skydd, inför, under och efter ombyggnationer eller nyetableringar, samt tar fram rutiner, informerar och utbildar i dessa frågor. I tjänsten ingår även beredskap, vilket innebär att du utanför ordinariearbetstid ska stå till arbetsgivarens förfogande vid en allvarligare händelse. Beredskapen är schemalagd och kommer att delas på tio personer.
Publiceringsdatum2019-12-11KvalifikationerVi söker dig som har
* Utbildning inom säkerhetsområdet och som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
* Minst fem års arbetslivserfarenhet
* Dokumenterad kunskap inom Stöldskyddsföreningens normer inbrottsskydd - byggnader och lokaler (SSF 200) och larmklasser (SSF 130)
* God kunskap och erfarenhet av kravställningar och upphandlingsarbete inom säkerhetsområdet (lås, larm, brand o mekanik)
* Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
* Körkort B
Vidare ska du ha förmåga att:
* Se till helheten, vara noggrann och strukturerad, kunna arbeta både självständigt och ha lätt för att samarbeta med andra i grupp.
* Driva projekt och agera delprojektledare
* Arbeta med flera olika projekt och arbetsuppgifter samtidigt
* Vara professionell, har en stark drivkraft och ett stort engagemang
* Lära nytt och dela med sig av kompetens
* Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande och du har:
* Jobbat med motsvarande uppgifter inom offentlig sektor
* Jobbat med brandskyddstekniska frågor och systematiskt brandskyddsarbete
* Dokumenterad kunskap i entreprenadjuridik, ABT 06 och AB 04
* Dokumenterad kunskap i avseende upprättande av risk och sårbarhetsanalyser
* Erfarenhet av att hålla utbildningar, ta fram instruktioner och rutiner
Övrig informationAnställningen är heltid och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Stockholm. Resor förekommer.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast 6 januari 2020. Urval sker löpande och intervjuer kommer att hållas 16 och 17 januari. Vi ber dig att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Jobbnummer 4997803
Observera att sista ansökningsdag har passerat.