Säkerhetsspecialist inom krisberedskap och civilt försvar, Öster

Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering, personsäkerhet och fysisk säkerhet. Vi är idag ca. 35 medarbetare. I uppdragen hjälper vi gemensamt till att styra och stödja i myndighetens olika säkerhetsfrågor. Avdelningen är fördelad på tre enheter, du tillhör enheten för beredskap och fysisk säkerhet. Från och med i höst står vi inför nya spännande utmaningar, Statens servicecenter kommer då vara en del i det viktiga arbetet med civilt försvar som ny beredskapsmyndighet. Vi söker dig som vill vara med på vår spännande resa, du kommer ingå i ett team om tre personer som tillsammans utvecklar myndighetens förmåga inom krisberedskap och civilt försvar, som stöd i uppdraget finns avdelningens samtliga medarbetare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Vi söker nu flera specialister som vill vara med och utveckla myndighetens arbete inom krisberedskap och civilt försvar. I detta ingår områden som samhällsviktig och totalförsvarsviktig verksamhet, personalförsörjning, försörjningsanalyser, risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering, säkra sambandsmedel samt samverkan med andra myndigheter och olika aktörer. Du kommer även att få medverka i och driva regeringsuppdrag och ansvara för en del av de remisser som inkommer till avdelningen. Du har tillsammans med dina kollegor en stödjande, rådgivande och utbildande roll. I rollen stödjer du såväl chefer som projekt i verksamheten. För att lyckas i din roll på myndigheten behöver du tycka om att driva utvecklingsarbete och att ge stöd till verksamheten. Du har förmåga att se vad som behöver göras och har en drivkraft att få en strategisk plan att resultera i faktiska åtgärder och utvärdera effekten av dessa. Du ska ha förmåga att kombinera det strategiska analysarbetet med att stödja verksamheten med att prioritera åtgärder och ge stöd i hur verksamheten ska nå i mål med de aktiviteter som ska genomföras. Du ser det som en självklarhet att vid behov stötta i avdelningens övriga säkerhetsarbete.


Publiceringsdatum
2022-07-22

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen alternativt annan relevant utbildning inom beredskapsområdet
• Minst ett års erfarenhet av att arbeta med beredskapsfrågor inom ramen för krisberedskap eller civilt försvar
• Kunskap om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk
• Erfarenhet av analys- och utredningsarbete
• Erfarenhet av projektledning och arbete i projekt

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att upprätthålla motivation och effektivitet tills att arbetet är utfört
• Att driva utvecklingsarbete
• Att bemöta andra utifrån deras behov
• Att välja utifrån helheten vad som ska göras och i vilken ordning
• Är lugn, stabil och har kontroll över dig själv i utmanande situationer
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av något av nedanstående säkerhetsområden:
• Informationssäkerhetsarbete
• Säkerhetskyddsarbete
• Signalskydd

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställningen.
Anställningen är placerad i Östersund efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning och tjänsten är inplacerad i säkerehtsklass vilket även innebär registerkontroll.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 14 augusti, 2022. Intervjuer hålls i Östersund den 18 augusti.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57

Jobbnummer
6836988

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: