Säkerhetsskyddsspecialist, Säkerhetsenheten
Skatteverket / Säkerhetsjobb / Solna
2019-05-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Säkerhetsskyddsspecialist, Säkerhetsenheten" (publicerad 2019-10-09) ⬅️
Visa alla säkerhetsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Skatteverkets säkerhetsarbete befinner i sig i ett expansivt och utvecklande skede.
Du som är specialist inom säkerhetsskydd, trivs att verka och samarbeta med andra i mindre utvecklande team och som vill använda din kompetens och kommunikativa förmåga till att bidra i Skatteverkets utvecklingsresa inom säkerhet ska söka till oss redan idag!
Om jobbet
Som säkerhetsskyddsspecialist ingår du i ett team med bred kompetens som är Skatteverkets specialister inom området. Du kommer stödja verksamheten med att genomföra säkerhetsskyddsanalyser, handlägga säkerhetsskyddade upphandlingar (SUA), stödja verksamheten och kollegor i säkerhetsskyddssäkerhetsfrågor, administrera registerkontroller och säkerhetsprövning av personal, samt följa upp säkerhetsskyddet i verksamheten. I arbetet ingår även att följa upp leverantörer genom bl.a. genom platsbesök vilket kan innebära enstaka resor i tjänsten. Arbetet omfattar en kontinuerlig utveckling av säkerhetsskyddsprocessen genom att utveckla metodstöd, utbilda och både leda och genomföra analyser inom området. Informationssäkerhet i Säkerhetsskydd ingår som en del av ditt arbete.
Skatteverkets bedriver ett offensivt digitaliseringsarbete vilket innebär att du kommer att omsätta dina kunskaper i säkerhetsskydd och informationssäkerhet till verksamhetens nya arbetsmetoder och synsätt. Som säkerhetsskyddsspecialist kommer du också att vara en viktig samarbetspartner till inköpsavdelningen och IT-avdelningens ansvarsområde för IT-säkerhet och säkerhetsarkitektur.
På Skatteverket bedrivs många olika framtidsprojekt för att utveckla och digitalisera verksamheten. Detta ställer höga krav på en god informationssäkerhet och ett tillräckligt säkerhetsskydd. I din roll kommer du att stödja verksamheten och att pedagogiskt föra en dialog både med verksamhetschefer, inköpare och projekt är ett stort inslag. Du samverkar även med andra myndigheter och organisationer kring informationssäkerhet inom offentlig sektor.
På säkerhetsenheten är vi idag ca 60 medarbetare, fördelade på tre sektioner. Enheten ansvarar för styrning, samordning, stöd och uppföljning av säkerhetsarbetet inom hela Skatteverket. Säkerhetsenhetens ansvarsområde rymmer bl.a. informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsrådgivning, krisberedskap och tjänsteman i beredskap, säkerhetsskydd, incidenthantering, civilt försvar, signalskydd, behörighetsstyrning och internutredningar. Säkerhetsskyddsspecialisterna tillhör sektion 1 och rapporterar till sektionschefen.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår
https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.I det här jobbet ska du:
- ha en god samarbetsförmåga då vi jobbar tätt i mindre specialistteam och dagligen samverkar med skatteverkets verksamhet, projektledare och chefer
- ha en stor personlig integritet
- vara ansvarstagande
- ha en god kommunikativ förmåga samt kunna uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt.
- vara analytisk och ha förmåga att se till helheten och kunna omsätta det enskilda till ett större sammanhang
Du ska även ha:
- universitets-/högskoleutbildning om minst 120p/180 hp inom ett för tjänsten relevant område, alternativt minst 3-år relevant och aktuell arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhet och/eller IT-säkerhet
- ha något/några års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom säkerhetsskydd
- kunskap om de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
Det är önskvärt att du har arbetat med liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning/statlig myndighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av upphandling eller har informationssäkerhetsbakgrund.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
Arbetsuppgifterna är placerade i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll före beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare för att bli aktuell för det här jobbet.
På
https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2019-05-10ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-29
Ange följande referens när du ansöker: 2019/364
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLars-Erik Bergwall 010-5741865
Sandra Jonsson 010-5723455
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
Solna
17194 Solna
KontorsadressSolna
Jobbnummer 4780614
Observera att sista ansökningsdag har passerat.