Säkerhetssamordnare vid Förvaltningsrätten i Göteborg
Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Göteborg / Säkerhetsjobb / Göteborg
2025-02-11
Visa alla säkerhetsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Göteborg i Göteborg,
Jönköping eller i
hela Sverige Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.
Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena - skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På den administrativa avdelningen finns domstolens målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service.
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste?
Förvaltningsrätten i Göteborg har under flera år arbetat aktivt med att utveckla säkerhetsarbetet på domstolen och nu stärker vi vår organisation genom att utöka vår enhet inom säkerhet. Det innebär att vi söker en ny kollega som tillsammans med säkerhetschefen ska lyfta arbetet inom säkerhet på domstolen. Hos oss blir du en del av ett team med flera olika funktioner där vi arbetar tillsammans för att lösa enhetens uppgifter och stötta varandra för att nå bästa möjliga resultat.
Vi söker dig som vill arbeta i en av vårt samhälles viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.
Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt - för din och allas rättssäkerhet.
Om rollen
Uppdraget som säkerhetssamordnare innebär bland annat att bidra till att planera och utveckla säkerhetsarbetet på domstolen samt att följa säkerhetsutvecklingen utanför domstolen. Genom ditt arbete stärker du säkerheten för medarbetare och besökare och bidrar till att skydda samhället, demokratin och rättssäkerheten. Arbetet sker i nära dialog med domstolens säkerhetschef, ledning och andra medarbetare där säkerhetsfrågorna ligger högt upp på dagordningen både lokalt och nationellt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Samordna det interna säkerhetsarbetet.
• Ta fram och hålla i utbildningar inom säkerhetsområdet.
• Stödja chefer och medarbetare i säkerhetsarbete och hjälpa dem att applicera säkerhetsarbetet i deras dagliga arbete.
• Genomföra risk- och hotbildsbedömningar.
• Arbeta med personalsäkerhet och medarbetarskydd.
• Upprätta och revidera styrdokument och rutiner.
• Administrativt arbete med till exempel loggranskningar.
• Arbeta proaktivt med informationssäkerhet.
• Hantera, följa upp och motverka säkerhetsincidenter.
• Systematiskt brandskyddsarbete, följa upp förändringar och implementera i verksamheten.
Rollen som säkerhetssamordnare är ny på domstolen och det finns goda möjligheter för dig att utveckla rollen och själv bidra till dess innehåll.
Publiceringsdatum2025-02-11KvalifikationerKvalifikationerVi söker dig som har:
• Minst två års erfarenhet av säkerhetsarbete på strategisk nivå.
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och god kännedom om gällande lagstiftning.
• Goda kunskaper inom informationssäkerhetsarbete.
• Utbildning eller kurs inom säkerhetsskydd.
• Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Meriterande
Det är meriterande om du också har:
• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot säkerhet, teknisk säkerhet eller risk och krishantering.
• Erfarenhet av säkerhetsarbete inom offentlig verksamhet.
• Erfarenhet av att ha arbetat med brandskyddsarbete (SBA).
• Erfarenhet av att ta fram och hålla i utbildningar.
Dina personliga egenskaperSom säkerhetssamordnare har du en bred roll där du behöver kunna växla mellan strategiska frågor och operativa händelser. Det är en roll som är ny för domstolen och ett mindre team arbetar specifikt med säkerhetsfrågorna. Därmed krävs det att du kan ta stort eget initiativ i ditt arbete och har goda specialistkunskaper inom ditt område. I din roll ingår mycket samverkan inom och utanför domstolen och du behöver därför ha en god samarbetsförmåga tillsammans med en god kommunikativ förmåga. Du är lojal mot ditt uppdrag.
Arbetet innefattar också en del administrativa uppgifter och du behöver ha en god administrativ förmåga tillsammans med god förmåga att skriva och att skapa struktur omkring dig.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information• Anställningen avser en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
• Tillträde sker enligt överenskommelse.
• Anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585) samt att du måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av Säkerhetspolisen.
Vi erbjuder
Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet.
Några av våra förmåner är:
• Friskvårdsbidrag 3000 kr.
• En friskvårdstimme varje vecka.
• Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka.
Läs mer om våra övriga förmåner. (
https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/)Vi ser fram emot din ansökan!
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "FGO 2025/162".
Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Sveriges Domstolar, Förvaltningsrätten i Göteborg
Kontakt HR-specialist
Hanna Gustafsson
hanna.m.gustafsson@dom.se 0701832499 Jobbnummer 9158322