Säkerhetssamordnare, fysisk säkerhet, Säkerhetsenheten
Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten / Säkerhetsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten i Strängnäs Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi söker dig som har ett genuint intresse för säkerhetsfrågor, framför allt frågor som rör fysisk säkerhet, lås, larm, kamerabevakning, försäkringar och systematiskt brandskydd och vill vara en del i att utveckla säkerhetsarbetet i Strängnäs kommun. Säkerhetsenheten vid Kommunstyrelsens kansli i Strängnäs består idag av fem personer som tillsammans utgör ett strategiskt och operativt stöd till kommunens verksamheter i säkerhets- och försäkringsfrågor, trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete, informationssäkerhet, krisberedskap och civilt försvar. Vi söker nu ytterligare en kollega för att kunna utveckla och förstärka på den fysiska och tekniska sidan.
Publiceringsdatum2022-06-02ArbetsuppgifterSom säkerhetssamordnare kommer du i huvudsak att arbeta med all form av fysisk säkerhet vilket även innebär frågor som rör fysisk säkerhet utifrån säkerhetsskyddslagstiftningen. Det innebär att:
• arbeta med frågor som rör lås, passersystem och larm och stötta verksamheterna i behovsanalyser genom att ta fram verksamhetsspecifika rutiner och praktisk hantering av larmsystem, låsningsronder osv. Det innebär också uppföljning av avtal och att fungera som kravställare för tekniska lösningar i IT-miljö för passersystem. Att genomföra kontroller av behörigheter, utbilda personal i system och regelverk.
• medverka till att få en god fysisk säkerhet i lokaler vid ombyggnationer med fokus på arbetsmiljö och säkerhet.
• ge råd och stöd kring fysiskt skydd av information och tillgångar (säkerhetsskydd). Framtagande av regelverk, reglering av skyddsnivåer för inpassering, utbildning och kontroller.
• ansvara för register för personlarm, utlämnande av personlarm och råd kring hantering av dessa.
• svara på och vara insatt i försäkringsfrågor och arbete med riskreducerande åtgärder för att hålla nere premiekostnader. Sammanställa underlag för premier årligen, medverka vid upphandling av nya försäkringar.
• arbeta med kamerabevakningsfrågor. Översyn av avtal, behovsprövning, framtagande av regelverk och praktisk hantering av uttag av film från nuvarande kamerasystem.
• delta i uppföljning och utveckling av kommunens bevakningsavtal. Analys av effektivitet och fokusområden.
• arbeta med incidentrapportering/-hantering, vilket kan innebära utveckling av rutiner, utbildning och stöd till verksamheterna.
• initiera nya tekniska lösningar för att öka tryggheten för våra medarbetare.
Säkerhetssamordaren kommer också att leda det systematiskt brandskyddsarbete som rör alla verksamheter i kommunen. Här handlar det om framtagande av rutiner, genomgångar, uppföljningar, samt stöd och utbildningsinsatser. Du behöver ha en gedigen kunskap om hur ett systematiskt brandskyddsarbete går till och även vad det finns för tekniska lösningar som är verksamhetsspecifika för kommunens olika funktioner; skola, vård/omsorg, ungdoms-/kulturverksamhet.
Då säkerhetsarbetet är integrerat inom enheten kommer du i viss mån även att utföra andra övriga arbetsuppgifter inom säkerhetsenheten, exempelvis handlägga ärenden inför politiska beslut, vilket innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar.
KvalifikationerErfarenhet och utbildningDu har adekvat högskole- eller YH-utbildning inom ett ämnesområde som arbetsgivaren anser vara relevant för tjänsten.
Du har erfarenhet och kunskap om systematiskt brandskyddsarbete och du har lätt för att sätta dig in i ny lagstiftning.
Du har erfarenhet som gör dig trygg inom området säkerhetsteknik med goda kunskaper om passersystem, kamerabevakningssystem, larmsystem och porttelefonisystem
Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal verksamhet.
Det är meriterande om du har kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen.
Det är meriterande om du har jobbat några år med installation och service av larm, passage och CCTV.
Det är meriterande om du har kunskap om nätverk och it-plattformar.
Dina personliga egenskaperDu är en trygg, lyhörd och prestigelös person med en god portion självinsikt. Du har en god förmåga att entusiasmera, samarbeta och bygga relationer både inom såväl som utanför den kommunala organisationen. Du är strategisk, strukturerad och målinriktat och har en stor drivkraft av arbete på egen hand och är öppen för att dela med dig av dina kunskaper. Du kan både leda arbetsgrupper och delta i arbetsgrupper. Du är flexibel, resultatinriktad och kan identifiera problemområden och analysera dem. Du är utvecklingsinriktad och pedagogisk och kan bidra till en ökad riskmedvetenhet och stark säkerhetskultur i Strängnäs kommun.
Viktigt för tjänsten:
Förståelse och acceptans för politiskt styrda verksamheter är grunden för att du ska trivas och lyckas i det här arbetet. Arbetet ställer stora krav på din kommunikationsförmåga, såväl muntligt som skriftligt. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap, B-körkort och att du har en god datorvana. Tjänsten innebär inplacering i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida;
https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommunSträngnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-06-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSträngnäs kommun, Säkerhetsenheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "258/22".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)
Arbetsplats Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten
Kontakt Säkerhetschef
Lena Mattsson
lena.mattsson@strangnas.se 0152-291 63 Jobbnummer 6706660
Observera att sista ansökningsdag har passerat.