Säkerhetssamordnare

Arjeplogs Kommun / Säkerhetsjobb / Arjeplog
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Arjeplog, Sorsele, Arvidsjaur, Malå, Jokkmokk eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arjeplogs Kommun i Arjeplog

I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.



Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.



Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.

Publiceringsdatum
2023-06-21

Beskrivning
I dina arbetsuppgifter ingår samverkan med olika aktörer inom totalförsvaret, näringsliv, andra kommuner och länsstyrelsen, vilket gör att resor förekommer, både inom kommunen och länet men också till andra delar av Sverige.

Du arbetar under lagstiftningen Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap samt säkerhetsskyddslagen (2018:585) samt delta i relevanta regionala och nationella nätverk för säkerhetssamordnare.

Som säkerhetssamordnare rapporterar du direkt till Kommunchef.

Kommunstyrelsen har det yttersta ansvaret för kommunens övergripande arbete enligt lagen om extraordinära händelser. Samt för den samordning som krävs för att uppfylla lagstiftningens intentioner inom kommunens kris- och beredskapsplanering och övrigt säkerhetsarbete.

Som samordnare arbetar du med planering av verksamheten inför fredstida kriser och planering av det civila försvaret. Utbildning och övning av kommunledning och annan personal är också en viktig del av arbetet. Arbetet genomförs i samverkan med kommunens förvaltningar.

Du kommer i huvudsak att arbeta med:
• Att skriva, utveckla, förankra och följa upp styrande dokument i kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar,
• Att planera, genomföra, stödja och följa upp kommunens arbete med risk- och sårbarhetsanalyser och kontinuitetshantering,
• Att planera, genomföra, stödja och följa upp kommunens arbete med informationssäkerhet
• Att arbeta med GDPR - frågor- Att planera och genomföra utbildningar och övningar i syfte att utveckla kommunens förmåga inom civilt försvar och krisberedskap,
• Att planera, utveckla och stödja kommunens arbete med geografiskt områdesansvar,
• Att delta i interna och externa nätverk rörande krisberedskap och civilt försvar,
• Att genomföra relevant omvärldsbevakning - - Att delta i kommunens krisledningsorganisation.
• Att delta i kommunens POSOM-grupp.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
- Relevant högskoleutbildning, exempelvis, sociologi med inriktning risk- och krishantering eller statsvetenskap med inriktning säkerhetspolitik och krisberedskap eller annan likvärdig utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- Intresse för krisberedskap, civilt försvar och säkerhetsfrågor
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
- God datorvana
- B-körkort
- Svenskt medborgarskap (för att kunna bli inplacerad i säkerhetsklass)

Meriterande:

- Du har arbetat med totalförsvar, civilt försvar, krigsorganisation, kontinuitetshantering, säkerhetsskydd.
- God kännedom om arbete inom offentlig förvaltning och politiskt styrd organisation.

Övrig information
Tillträde enligt överenskommelse

Varaktighet tills vidare

Sysselsättningsgrad heltid

Provanställning kan komma att tillämpas

Vi tillämpar löpande rekrytering vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag så vänta inte med din ansökan.

Kommunen ser positivt på om du även vill arbeta inom kommunens räddningstjänst som deltidsbrandman.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Om du överväger att flytta till Arjeplog och har frågor eller behöver hjälp, är du varmt välkommen att kontakta vår inflyttningssamordnare Sanna Strand. Du når henne på telefon 0961-141 38 eller via e-post: sanna.strand@arjeplog.se. Sanna ser fram emot att hjälpa dig med din flytt och att besvara dina frågor om livet i vår vackra kommun.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-07-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/44".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arjeplogs kommun (org.nr 212000-2668)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Arjeplog kommun

Kontakt
Tf. kommunchef Anna Kaltenegger
0961-14140

Jobbnummer
7903554

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arjeplogs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arjeplogs Kommun: