Säkerhetssamordnare

Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Administratörsjobb / Gnesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gnesta, Nykvarn, Trosa, Södertälje, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Gnesta

I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.

Tjänsten är placerad på kommunstyrelseförvaltningen som har uppdraget att leda och samordna kommunens verksamheter. Här finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT och nämndadministration. Vi samordnar också arbetet inom kultur, fritid, näringsliv och turism. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen.

Tjänsten som säkerhetssamordnare är placerad på kommunstyrelseförvaltningens kanslienhet. Kanslienheten ansvarar för att samordna, stödja och handha uppgifter inom kris- och säkerhetsarbete, arkiv och registratur, nämndadministration, lokalplanering och utredning.

Kommunhuset, där kommunstyrelseförvaltningens stabsenheter har sina arbetsplatser, ligger centralt i Gnesta nära tåg- och busstation.

Publiceringsdatum
2023-03-08

Arbetsuppgifter
Vill du vara med och stärka Gnesta kommuns arbete med trygghet och säkerhet? Vi erbjuder ett intressant och utvecklande uppdrag i en liten kommun som växer. Rollen som säkerhetssamordnare är en nyinrättad heltidstjänst. Du får chansen att vara med på en förändringsresa där du kan utvecklas och påverka inom samtliga områden.

Säkerhetssamordnaren har en central roll i kommunen och arbetar gentemot hela den kommunala verksamheten. Du blir en viktig kugge i att stärka, driva och utveckla kommunens arbete inom områdena säkerhet, civil beredskap, totalförsvar samt trygghetsskapande- och brottsförebyggande arbete.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Utbildning och övning inom ovan nämnda områden.
• Utveckling och samordning av kommunens risk- och sårbarhetsanalys.
• Utveckling och samordning av kommunens arbete med civil beredskap.
• Utveckla och samordna arbetet för kommunens ansvar och uppgifter i totalförsvaret.
• Utveckling och samordning av det trygghetsskapande- och brottsförebyggande arbetet.

I rollen kan beredskapstjänstgöring och arbete i krisledningsfunktion aktualiseras.

Kvalifikationer
Kommunen söker dig som har akademisk utbildning i ett för tjänsten relevant område, eller annan utbildning kombinerad med erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

För att lyckas i rollen tror vi att du är analytiskt lagd och gillar att driva utvecklingsarbete, både av strategisk och operativ karaktär. I rollen som säkerhetssamordnare är det viktigt att du besitter en pedagogisk- och social förmåga, då mycket av arbetet sker i samverkan tillsammans med externa representanter, interna medarbetare och chefer samt förtroendevalda. Tjänsten kräver skicklighet i att planera och organisera det egna arbetet samt god förmåga att anpassa arbetet till ändrade förhållanden.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med samhällsskydd och beredskap exempelvis med beredskapsplanering, risk- och sårbarhetsanalyser eller kontinuitetsplanering. Du har god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift samt kan anpassa kommunikationen utifrån målgrupp och syfte.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbete i en politiskt styrd verksamhet, samt har eftergymnasial utbildning inom: kriminologi, krisberedskap, säkerhet, riskhantering eller annan likvärdig utbildning.

För att kunna ta dig runt i kommunen behöver du ha körkort.

ÖVRIGT
Om du vill veta mer om tjänsten eller initialt anmäla intresse är du välkommen att kontakta kanslichef Jesper Berndt Dahl.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För denna säkerhetsklassificering krävs svenskt medborgarskap.

Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.

Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1204590".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gnesta kommun (org.nr 212000-2965), https://www.gnesta.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Kanslichef
Jesper Berndt Dahl
jesper.berndt.dahl@gnesta.se
0158-275104

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Jobbnummer
7523677

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gnesta kommun, Kommunstyrelseförvaltningen: