Säkerhetsadministratör

Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb / Administratörsjobb / Stockholm
2025-11-07


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb i Stockholm, Solna, Sigtuna, Kristinehamn, Karlstad eller i hela Sverige

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Från och med den 1 januari 2026 är vi Myndigheten för civilt försvar. Myndigheten för civilt försvar har två tydliga roller: vi är den ledande, inriktande och samordnande myndigheten i det civila försvaret och vi är sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen. Myndigheten för civilt försvars vision är "Tillsammans för ett starkt civilt försvar".

Vill du åstadkomma något stort tillsammans med andra? Då kanske du är vår nästa kollega!

Avdelningen för juridik och säkerhet fortsätter att växa och vi söker därför fler engagerade medarbetare för att stärka vår förmåga.

Hos MSB kommer du också att få vara med i myndighetens spännande förändringsresa mot ett ökat fokus på civilt försvar.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsadministratör kommer du i första hand att arbeta med säkerhetsrelaterad administration och dokumenthantering. Även andra typer av administrativa uppgifter förekommer i tjänsten. I din roll ingår bland annat att :

- arbeta med säkerhetsrealterad administration kopplat till primärt personalsäkerhet och säkerhetsskyddsavtal
- arbeta med diarieföring och arkivhantering
- följa upp och kontrollera administrativa processer inom myndigheten samt sammanställa och följa upp statistik inom säkerhetsenheternas verksamhet
- stötta avdelningsledningen samt säkerhetsenheterna med övrig administration

Du kommer att få vara med och bidra till att öka förmågan att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete i olika delar av myndigheten. Du kommer också att genomföra personutredningar, ta fram beslutsunderlag, boka intervjuer och skapa rapporter.

Dina kunskaper och kompetenser
Vi söker dig som har:

- erfarenhet av hantering av säkerhetsskyddsklassifierade handlingar
- goda kunskaper och stor erfarenhet av arbete i Office
- god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete som registrator
- erfarenhet av att hantera information i form av register
- arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter
- erfarenhet av arbete inom ärende- och dokumenthantering

Som säkerhetsadministratör hos oss behöver du ha gott omdöme, integritet och hög administrativ förmåga. Du behöver vara noggrann, säkerhetsmedveten, serviceinriktad och ha förmåga att på ett strukturerat sätt arbeta självständigt. Du behöver även ha mycket god förmåga att samarbeta såväl internt som externt.

I allt vårt arbete, både internt och externt, ska vi agera utifrån den statliga värdegrunden. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/

Från och med den 1 januari 2026 ersätts medarbetar- och ledarkriterierna med Myndigheten för civilt försvars förhållningssätt för medarbetare och ledare: Förhållningssätten gäller i vardag, kris och krig. De tre förhållningssätten ska ses som en helhet och bygger på varandra; samarbetsinriktad - proaktiv - handlingskraftig.

Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning.

Din placeringsort kommer att vara Stockholm och resor i anställningen förekommer.

Majoriteten av våra anställningar innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Vid placering i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. De flesta medarbetare på MSB är krigsplacerade.

Publiceringsdatum
2025-11-07

Om företaget
Avdelningen för juridik och säkerhet leds av myndighetens chefsjurist/säkerhetsskyddschef och består totalt av ett femtiotal medarbetare indelade i fyra enheter samt ett stabsstöd till avdelningsledningen. Vi finns i både Karlstad och Stockholm.

Tjänsten som säkerhetsadministratör är placerad vid Enheten för säkerhet 2 som i huvudsak ansvarar för personalsäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsskyddanalys samt säkerhetsskyddad upphandling. I dagsläget finns ett tiotal befattningar vid enheten.

Vi har aktivitetsbaserat kontor där anställda kan välja arbetsplats efter egna behov. Som anställd finns viss möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter det.

Vi erbjuder dig en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor.

Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.

https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Melina Mellin. Fackliga företrädare är Mia Lindström (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Välkommen med din ansökan senast den 28 november 2025

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/305".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb (org.nr 202100-5984)

Arbetsplats
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Jobbnummer
9593733


     

Prenumerera på jobb från Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb: