Säkerhets- och beredskapssamordnare

Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen / Säkerhetsjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen i Växjö

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i - idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

Publiceringsdatum
2022-10-28

Arbetsuppgifter
Som säkerhets och beredskapssamordnare ansvarar du för samordning, utveckling och uppföljning av det systematiska säkerhetsarbetet samt krisberedskapsarbetet. Arbetet sker i nära samarbete med lokalsamordnaren vid förvaltningen, övrig verksamhet samt andra förvaltningar inom Växjö kommun.

Du bedriver säkerhetsarbetet i enlighet med relevant lagstiftning och styrdokument. Du arbetar både operativt och strategiskt med stöd från förvaltningen. I din roll agerar du rådgivande och stödjande i frågor om säkerhetsskydd, fysisk säkerhet, incidentrapportering och personsäkerhet mot verksamheten.
Du kommer att vara förvaltningens kontaktperson för frågor om säkerhetsarbete och krisberedskap.

Konkreta arbetsuppgifter för säkerhets och beredskapssamordnaren kan vara att:

• Samordna det systematiska arbetet inom områdena säkerhet, krisberedskap och brand.
• Ge stöd, utbildning och råd inom säkerhetsfrågor till verksamheten.
• Omvärldsbevaka och ge förvaltningsledningen lägesbilder
• Samverka med olika aktörer i syfte att förebygga, motstå och hantera verksamhets- och samhällsstörningar inom nämndens ansvarsområden.
• Leda arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitetsplanering
• Analysera den egna organisationens behov av utbildning och övning inom krisledning samt ansvara för planering, genomförande och uppföljning av relevanta utbildningar och övningar.
• Genomföra tester med personlarm

Förutom ovanstående medverkar du i arbetet med internbudget, delårs- och årsrapporter samt att utreda frågeställningar från verksamhet och nämnd. Även hållbarhetsfrågor är en del av arbetet. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och omsorgsnämnd ingår samt att kunna leda grupper i samband med tvärprofessionella uppdrag.

Tjänsten är placerad vid avdelning uppdrag & uppföljning vars huvuduppdrag är att utifrån gällande lagstiftning stödja nämnd och förvaltnings¬¬chefs uppdrag att tillse att verksamheten ges förutsättningar och resurser för att kunna fullgöra sitt uppdrag och följa gällande regelverk. I detta ingår förvaltningsövergripande verksamhetsplanering, processer & rapportering, verksamhetsuppföljning, privata utförare, patientsäkerhetsarbete och nämndsadministration. Du är medspelare i ett team med olika professioner som stöttar varandra där ett gemensamt ansvar tas för avdelningens olika frågor, avdelningen består idag av 10 medarbetare.

Kvalifikationer
Vi söker dig med en eftergymnasial utbildning inom relevant område eller erfarenhet inom området som arbetsgivaren finner lämplig. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med krisberedskap och/eller internt säkerhetsarbete, samt ha erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning och utredning. Du ska ha en god administrativ förmåga där du har lätt för att kommunicera i både tal och skrift. Goda datafärdigheter är viktigt, liksom B-körkort. Det är meriterande med erfarenhet från att verka i en politiskt styrd organisation och att ha god kunskap om lagar, bestämmelser och standarder inom säkerhetsområdet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som innefattar god organisationsförmåga, flexibilitet och ansvarstagande. Du är en strategisk, drivande, uthållig och positiv person, som kommunicerar på ett tydligt sätt både skriftligt och muntligt, där budskap når fram. Du kan göra kloka prioriteringar, väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden. Du visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. En stark förmåga är att du kan samarbeta med andra människor i olika konstellationer och relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt.

ÖVRIGT
Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen före anställning.

För tjänsten krävs svenskt medborgarskap.

Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.

Du söker tjänsten genom länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

CV- och annonsförsäljare undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 1 februari 2023 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "OMS 337/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Växjö Kommun (org.nr 212000-0662)

Arbetsplats
Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Avdelningschef
Malin Raab Obermayr
Malin.RaabObermayr@vaxjo.se
0470-430 96

Jobbnummer
7117903

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Omsorgsförvaltningen: