Riskhanteringsfunktionen inom AMF Fonder söker Riskanalytiker

Ogunsen AB (publ) / Bankjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bankjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ogunsen AB (publ) i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Danderyd, Huddinge eller i hela Sverige

Har du några års erfarenhet av kvantitativ rapportering eller kontrollarbete? AMF söker dig som är i början av karriären och som vill utvecklas i en roll som Riskanalytiker med stora möjligheter till lärande och fördjupning!

AMF Fonder
AMF Fonder förvaltar 13 fonder samt ansvarar för portföljförvaltningen av AMF Tjänstepensions placeringstillgångar. Detta innebär att AMF är en av Sveriges största kapitalförvaltare med drygt 800 miljarder kronor under förvaltning fördelat på drygt 200 miljarder kronor i 13 fonder och ca 600 miljarder kronor i AMF tjänstepensions placeringstillgångar.

Placeringar sker i aktier, fastigheter, infrastruktur och räntebärande tillgångar. AMF är en av de största ägarna på Stockholmsbörsen, och en av Sveriges största investerare i fastigheter och reala tillgångar. AMF gör även investeringar i onoterade aktier och alternativa krediter.

AMFs kapitalförvaltning bedrivs inom AMF Fonder, ett dotterbolag till AMF Tjänstepension som ägs av Svenskt Näringsliv och LO. AMF drivs enligt ömsesidiga principer, vilket betyder att alla vinster går tillbaka till AMFs kunder.

AMF Fonder kännetecknas av en liten organisation med totalt 60 medarbetare, korta beslutsvägar, och höga förväntningar på kvalitet och leverans. Vårt mål är att skapa långsiktigt hög avkastning till våra kunder. Du kommer att få jobba i varierande och spännande projekt tillsammans med duktiga och kompetenta kollegor som är experter inom sitt område. För rätt person kan denna tjänst vara början på din framtida karriär inom AMF Fonder.

Riskhanteringsfunktionen
Riskhanteringsfunktionen är en oberoende kontrollfunktion inom AMF Fonder. Riskhanteringsfunktionen ansvarar för att identifiera, mäta och kontrollera risker i verksamheten och är en central funktion i AMF Fonders riskhanteringssystem. Funktionen ansvarar för att kontrollera och följa upp att verksamheten bedrivs inom av styrelsen och vd angivna ramar samt i enlighet med övriga för verksamheten relevanta lagar och regler. Även ett ansvar för intern rapportering och analys av performance och hållbarhet ingår.

Om rollen
Din roll på Riskhanteringsfunktionen innebär att bidra till att utveckla avdelningens metodik och arbetssätt samtidigt som du proaktivt och självständigt ansvarar för att driva dina och avdelningens löpande uppgifter.

Riskhanteringsgruppen består av 4 medarbetare och du rapporterar direkt till Riskchefen.

Publiceringsdatum
2022-04-28

Arbetsuppgifter
• löpande kontroller och rapportering
• Implementering av kontroller och rapportering för nya och förändrade regler
• utveckling av strukturer för kontroll och uppföljning
• löpande performance- och hållbarhetsrapportering
• utveckling av rapportering och rapporter

I arbetsuppgifterna ingår även att utveckla, dokumentera, strukturera och implementera processer och rutiner, både utifrån verksamhetens behov och utifrån ett regelverksperspektiv.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant akademisk examen med inriktning mot finansiell ekonomi och några års erfarenhet av att arbeta med kvantitativa data i finansbranschen. Du har god kunskap och intresse för värdepappersmarknaderna och har ca 2 - 4 års erfarenhet från risk- och kontrollarbete inom kapitalförvaltning, fondverksamhet alternativt från operativt compliancearbete eller arbete inom middle office.

Du har erfarenhet av att läsa regelverk och utifrån dessa sätta upp effektiva kontroll- och rapporteringsprocesser. Du är van att hantera och analysera stora datamängder och har god kunskap i Excel eller andra relevanta BI-verktyg (t.e.x. Tableau) för att kunna definiera och utveckla rapporter. Erfarenhet av SimCorp Dimension och Bloomberg är meriterande liksom erfarenhet av att sätta upp automatiserade kontroller samt dokumentera processer och rutiner.

Dina personliga egenskaper
Vi erbjuder ett arbete med möjlighet att få en såväl djup som bred kunskap och förståelse för bred kapitalförvaltningsverksamheten, samt goda möjligheter till utveckling.

För att passa i rollen är du en analytisk, strukturerad och noggrann person. Du är van att arbeta både självständigt och i projektform i syfte att utreda, analysera effekt och skapa lösningar. Du är en driven person som trivs med att ha många kontaktytor Vi ser därför att du har lätt för att skapa relationer och samarbeta över gränser med olika personer

Vi ser också att du är en nyfiken person som trivs i att vara i en ständigt lärande miljö där du hjälper oss att tänka nytt och se positivt på vår föränderliga resa. Som person beskriver du dig som social och öppen, har lätt för att knyta kontakter och bygga långvariga relationer. Du är en lagspelare som värdesätter teamarbete högt!

Så ansöker du
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

I denna rekrytering har AMF Fonder valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sebastian Ragnarsson på 073-390 61 99. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Sista ansökningsdag är 2022-05-15. Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningshandlingar via e-post.

Vi arbetar kompetensbaserat och använder oss av arbetspsykologiska tester som en del av urvalsprocessen. Allt för att säkertställa en fördomsfri och rättvis rekryteringsprocess

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla känsliga personuppgifter, såsom exempelvis uppgifter om hälsa, religiös eller filosofisk övertygelse, politiska åsikter eller facktillhörighet.

Om tjänsten, utifrån behörighet, mandat och påverkanskraft, motiverar en bakgrundskontroll eller kreditupplysning kan sådan komma att genomföras under rekryteringsprocessen avseende slutkandidat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Om AMF
AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 350 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på mer än 600 miljarder kronor, har vi ett stort samhällsansvar, och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden.

Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans. Vår vision är att bli bäst i Sverige på pensionen från jobbet. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska kän...

Varaktighet, arbetstid
Heltid Anställningstid enligt överenskommelse

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ogunsen AB (publ)

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ogunsen AB (publ) (org.nr 556443-2929), http://www.sjr.se/

Arbetsplats
SJR

Kontakt
Sebastian Ragnarsson
sebastian.ragnarsson@sjr.se

Jobbnummer
6584609

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ogunsen AB (publ)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ogunsen AB (publ):