Riskbedömare med driv och engagemang

SPP Pension & Försäkring AB (publ) / Bankjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bankjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos SPP Pension & Försäkring AB (publ) i Stockholm, Linköping, Göteborg eller i hela Sverige

Vill du vara med på en spännande och utmanande resa? Vår omvärld förändras allt snabbare, liksom tjänstepensionsmarknaden. Vi ser en ökad konkurrens, prispress och digitaliseringsgrad som ställer höga krav och förväntningar på oss, inte minst i vårt möte med kund. Nu söker vi en riskbedömare som brinner för att vara med och utveckla SPP till en ledande aktör med digital profil och som lockas av att vidareutvecklas tillsammans med kolleger i en dynamisk miljö.
Beskrivning av tjänsten
Vi söker en riskbedömare med starkt driv, engagemang och en positiv inställning. Medicinsk riskbedömning utför vi vid ansökan om nya försäkringar, ändring av befintliga försäkringar och i samband med skadereglering. För rollen krävs gott omdöme, mod och förmåga att fatta egna beslut.
Som riskbedömare tillhör du avdelningen Business Operations ("BO"). BO ansvarar för den administrativa hanteringen av SPPs försäkringsprodukter och servar därför samtliga bolagets kunder. Avdelningen består av ett drygt tjugotal anställda i Stockholm. Vi är uppdelade på två team med varsin chef. Vi samarbetar tätt mellan teamen och med övriga avdelningar för att få alla processer att flyta så smidigt och kundvänligt som möjligt. SPP står mitt i övergången från konventionell manuell försäkringshandläggning baserad på blanketter till heldigitala automatiserade flöden. Införandet av vårt nya försäkringssystem Lumera Core ger förutsättningar för att ta den förändringen i hamn. BO utgör en kompetenshubb för de administrativa processerna och samarbetar i stor utsträckning med vår internationella samarbetspartner Cognizant som har team i Vilnius (Litauen) och Pune (Indien). Vi samarbetar även med Skandikon och Lumera.
Tjänstens omfattning är heltid med start så snart som möjligt.

Publiceringsdatum
2022-01-14

Dina arbetsuppgifter
Försäkringsmedicinsk och viss finansiell riskbedömning
Ansvar för SPPs riskbedömning avseende de riskförmåner som finns i vårt produktutbud
Inhämtande av relevant information och underlag från kund och/eller vårdgivare för att självständigt fatta beslut
Ansvar för att vi följer SPPs riskregelverk, medicinska riktlinjer, avtal med återförsäkringsbolag, produktvillkor, verksamhetsinstruktioner samt de lagar och övriga regelverk som styr vår verksamhet
Kundkontakt och ansvar för all kommunikation gällande riskbedömning med externa och interna kunder via telefon, e-post och brev
Identifiera behov av och ställa krav på verksamhets- och systemutveckling samt utföra testning kopplat till detta
Vara delaktig i att kartlägga processer och driva utvecklingen mot digitaliserade och automatiserade processer inom riskbedömning och angränsande processer
Samarbeta med intressenter i andra delar av verksamheten och IT samt med samarbetspartners såsom Lumera och Cognizant

Kompetensprofil
Medicinsk bakgrund och erfarenhet helst i form av legitimerad sjuksköterska (kan kompenseras med gedigen relevant arbetserfarenhet)
Erfarenhet av riskbedömning på försäkringsområdet, med fördel inom tjänstepension
Erfarenhet av sjukskadereglering är meriterande
God kunskap och förståelse på området försäkringsteknik och du bör ha en bra känsla för affärsmässiga överväganden kopplat till risk
God kunskap om de styrande regelverk (lagar o dyl.) som styr försäkringsverksamheten och riskbedömningen
Förmåga att självständigt driva frågor "från ax till limpa"
Erfarenhet av förbättringsarbete, digitaliseringsprojekt, kravanalys och test är meriterande
Erfarenhet av försäkringssystemet Lumera Core är meriterande
Du är starkt kundorienterad, service-minded och gillar att ha direktkontakt med kund
Vana och trygghet vid "svåra" samtal med kunder
Du är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift; på svenska och engelska

Dina egenskaper
Som person har du starkt eget driv, initiativkraft och kapacitet att självständigt hålla ihop och "äga" ärenden. Du är ansvarsfull, effektiv, noggrann och strukturerad. Du är kundorienterad och sätter dig in i och förstår kundens behov och förväntningar. Du bör också ha fallenhet för att söka och identifiera framtida kundvänliga lösningar med tyngdpunkt på automatisering och effektivisering. Då vi lever i en föränderlig värld sitter vi inte alltid inne med färdiga svar på de utmaningar vi möter. Därför är det viktigt att av egen energi driva fram och utveckla lösningar längs vägen i samarbete med andra - och att trivas med detta arbetssätt. Du bör vara förändringsbenägen och lockas av att arbeta i en modern utvecklingsorganisation med ständiga förbättringar som spänner över flera av SPPs verksamhetsområden.
Utvecklingsmöjligheter
Då du kommer i kontakt med flera verksamhetsområden inom SPP får du ett brett kontaktnät och god förståelse för olika processer. Tjänsten ger dig möjlighet till individuell utveckling och skapar goda förutsättningar för vidare utveckling inom SPP.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi går igenom urval och intervjuar kandidater löpande. Sista dag att ansöka är 31 jan 2022

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
SPP Pension & Försäkring AB (publ)
Vasagatan 8-10
11120 Stockholm

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
SPP Pension & Försäkring AB (publ) (org.nr 516401-8599)
Vasagatan 8-10 (visa karta)
111 20  STOCKHOLM

Arbetsplats
SPP Pension & Försäkring AB publ

Kontakt
Chef Business Operations – Team Onboarding
Andreas Ljungdahl
070-559 59 74

Jobbnummer
6248786

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från SPP Pension & Försäkring AB (publ)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos SPP Pension & Försäkring AB (publ):