Resultatenhetschef Ekonomiskt bistånd Team 1

Södertälje kommun / Sjukvårdschefsjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Ledarskap i Södertälje
Som chef i Södertälje kommun skapar du motivation och engagemang för uppdraget hos dina medarbetare. I ditt ledarskap har du förmågan att omsätta den politiska inriktningen till bra verksamhet med fokus på Södertäljeborna. Du kommunicerar mål och skapar delaktighet i arbetet genom att uppmuntra och tillvarata goda idéer. I ditt ledarskap ger du dina medarbetare ett professionellt stöd och möjligheter till utveckling. Du är en självklar förebild och en god ambassadör för kommunen. Ditt ledarskap bottnar i en djup förståelse för vår värdegrund samt vilka krav vi ställer och vilka förväntningar vi har på ledarskap i Södertälje kommun.


En dag på jobbet

Som enhetschef för team 1 på ekonomiskt bistånd arbetar du mycket nära din kollega på ekonomiskt bistånd i team 2. Ni har samma uppdrag men varsin arbetsgrupp, gruppen består av 20 socialsekreterare samt 2 gruppledare. Du arbetar med att tydliggöra och strukturera uppdraget att utreda rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande riktlinjer och de rutiner som gäller. Du tar tillsammans med kollegor och medarbetare ansvar för att säkerställa att den dagliga driften leds av gruppledare utifrån fattade beslut. Du arbetar med stöd av staben det vill säga dom funktioner som stöttar utifrån det uppdrag som verksamheten har och utifrån det som du som enhetschef ser behöver ges stöd i. Du säkerställer att introduktion och stöd finns enligt behov hos medarbetare och du tar med dig frågor till ledningsgruppen för eventuell revidering och andra åtgärder. Din roll är central och du har ett stort handlingsutrymme i att skapa god stämning, trygga medarbetare och inte minst finna goda kontakter som skapar värde för medarbetare och klienter utifrån verksamhetens uppdrag. Att ständigt säkerställa rättsäkerhet och stöd till dina närmaste är av stor vikt. Du bidrar till att fortsatt utveckla metoder som bidrar till att motverka brott och fusk inom välfärden.






Vem är du?


Din utbildningsbakgrund finns på kandidatnivå och gärna inom juridik eller myndighetsutövning. Du har erfarenhet av att leda och din förmåga att skapa en god arbetsmiljö med tydlighet och glädje tar sig uttryck i ditt goda sätt att kommunicera uppdragets karaktär. Du har haft ekonomiskt ansvar sedan tidigare och du ser ett stort värde i att forma uppdrag utifrån budget. Du har erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljö och du har förståelse för vikten av att ständigt arbeta med att delaktiggöra dina medarbetare i det som skapar rättsäkerhet och service i vårt uppdrag. Du kan kommunicera och motivera utifrån uppdrag på ett sätt som bidrar till djup förståelse för ansvaret som ligger som grund för verksamhetens uppdrag att utreda rätten till ekonomiskt bistånd.



Meriterande:

Du har ledarskapsutbildning och har arbetat i en politiskt styrd organisation. Du är van att arbeta med verksamhetsutveckling och har dokumenterad erfarenhet av att skapa effektiva processer. Du tar stöd i myndighetsuppdraget för att skapa tydlighet i handläggning och utförande av uppdraget.

Personliga egenskaper:
Du är modig och kommunikativ och har fullt fokus på uppdraget. Du söker kunskap och prövar praxis för att få vägledning av domar. Ordning och reda är viktigt för dig och även viktigt att skapa för dig tillsammans med dina medarbetare. Din personliga förmåga att skapa mönster av olika infallsviklar och förklara på ett sätt som kan omsättas till daglig drift gör att du blir uppskattad och uppfattas som kunnig. Du är en glad och entusiasmerande ledare som både ger och får energi av att verka för dina medarbetare och deras vardag. Du sprider stolthet och värde i det arbete som görs och du avslutar det som inte gynnar verksamhetens uppdrag.

Vi erbjuder dig

Hos oss ingår du i ledningsgruppen tillsammans med dina 6 enhetschefskollegor och vi är tillsammans ledningsgruppen på Arbete och försörjning vilken leds av Områdeschef. Du kommer till en mogen och trygg ledningsgrupp där vi tar kraft hos varandra och skapar en verksamhet med hög svansföring. I Södertälje har vi vänt och vridit på hur uppdraget bäst sköts och förenat oss i hur vi ska förhålla oss rättsäkert till vårt uppdrag. Det har stärkt vårt arbete i alla delar, man får stöd men ges också stort handlingsutrymme i att bidra och pröva nytt. Vi har helt nyrenoverade lokaler med öppet landskap och nära till att få sitta avskilt när det behövs. Vi har arbetat mycket med säkerheten på vår arbetsplats vilket har skapat en trygg arbetsplats både vad det gäller besök och processer. Vårt kontor ligger mitt i stan och du kan lätt ta dig till arbetet med både buss och tåg. Vill du ta bilen så finns parkeringsmöjligheter centralt.






Välkommen till oss!





Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid

Publiceringsdatum
2019-06-25

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-08-07
Ange följande referens när du ansöker: 146328
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Flink anna.flink@sodertalje.se 08-5230 6728

Företag
Södertälje kommun

Adress
Södertälje kommun
Nygatan 23 B 3
15189 Södertälje

Kontorsadress
Nygatan 23 B 3

Jobbnummer
4840392

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: