Rekryteringsassistent, tidsbegränsad anställning vid behov
Sjöfartsverket / Administratörsjobb / Norrköping
2025-12-03
Visa alla administratörsjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sjöfartsverket i Norrköping,
Oxelösund,
Trosa,
Västervik,
Södertälje eller i
hela Sverige Sveriges vackraste arbetsplats söker
Rekryteringsassistent, tidsbegränsad anställning vid behovmed placering i Norrköping
Personalenhetens uppdrag är att bidra till att Sjöfartsverket är en attraktiv arbetsplats med ett starkt arbetsgivarvarumärke och en effektiv verksamhet. Vi utvecklar Sjöfartsverkets arbetsgivarpolitik, HR-strategier, riktlinjer, rutiner och ger stöd till chefer, ledare och medarbetare. Enheten består av Enhetschef, sektionschefer, HR-partners, HR-specialister, samt HR-administratörer. Vi är för närvarande 32 professionella HR-kollegor på enheten. Vi värdesätter en arbetsmiljö som är professionell, öppen, inkluderande och stöttande där vi arbetar tillsammans och bidrar med vår kompetens både till verksamheten och också till kollegialt lärande, perspektiv och ett gemensamt driv där vi utvecklar oss själva och organisationen som helhet. Vi söker nu ett tillskott i form av en person som kan arbeta på timmar vid behov där arbetsbelastningen är högre.
Vi är inne i ett spännande utvecklingsskede och vidareutvecklar vår HR-organisation, arbetsmetoder och vårt HR-erbjudande.
Publiceringsdatum2025-12-03Dina arbetsuppgifterSom Rekryteringsassistent hos oss får du en central roll i en verksamhet som pågår dygnet runt och spänner över hela landet - från sjöfart och infrastruktur till våra viktiga stödfunktioner. Här arbetar du timvis vid behov och stöttar såväl chefer som HR-partner i en organisation där tempot är högt, variationen stor och där ditt bidrag gör verklig skillnad.
I uppdraget ingår bland annat att:
Stötta i rekryteringsadministration, exempelvis hantering av ansökningar samt diarieföring
Driva delar av eller hela rekryteringsprocesser, inklusive att ta fram och formulera annonser.
Vara ett stöd till chefer, genom att vägleda dem genom hela rekryteringsprocessen och säkerställa att rutiner och riktlinjer följs.
Skapa intervjumallar och övriga rekryteringsunderlag som bidrar till strukturerade och rättssäkra urvalsprocesser.
Genomföra referenstagning som ett led i säkerhetsprövningsprocessen.
Diarieföra handlingar och dokument kopplade till rekrytering och säkerställa korrekt dokumentation enligt myndighetens krav.
Rollen passar dig som trivs i en dynamisk och föränderlig miljö, gillar att ha många kontakter och vill bidra till att rätt kompetens hamnar på rätt plats i en samhällsviktig organisation.
Vem är du?
För att vara aktuell för rollen krävs att du:
studerar eller har studerat på eftergymnasial nivå inom HR-området, eller annat område som bedöms vara aktuellt alternativt har annan arbetslivserfarenhet som kan bedömas likvärdig
har god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
har god datorvana och med lätthet kan hantera olika system
Det är meriterande om du har:
arbetslivserfarenhet generellt, gärna specifikt inom HR-området
arbetat med diarieföring i Public 360
arbetat i säkerhetsprövningsprocessen
arbetat med rekryteringprocessen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är nyfiken och kommunikativ. Du har förmåga att självständigt driva, planera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har lätt för att formulera och författa dokument och underlag, samt ta fram utbildningsmaterial. Vi ser att du är flexibel samt en god problemlösare och har därmed sällan problem med att kunna anpassa dig och ställa om ditt arbete efter verksamhetens behov.
Tjänsten kan komma att kräva svenskt medborgskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kan komma att genomföras innan erbjudande om anställning.
Varför ska du välja Sjöfartsverket?
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt - Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tidsbegränsad anställning vid behov som ska tillsättas i början av Q1 2026 och som gäller i högst 12 månader från startdatum.
Behovet är nu omkring 20 timmar per vecka med observation för att behovet kan komma att bli mindre i perioder men även mer under andra perioder.
Intervjuer kommer att hållas löpande men förväntad återkoppling efter jul och nyårsledigheterna.
Upplysningar:
Chef Jessica Lindh, 010-478 55 04 eller
jessica.lindh@sjofartsverket.seFackliga företrädare:
Saco-S Patrik Wikand, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ib Bergström, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.
Så ansöker duRegistrera din ansökan senast 31e december 2025.
Diarienummer: 25-06977
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.
Ersättning -
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Sjöfartsverket (org.nr 202100-0654),
http://www.sjofartsverket.se/ Kontakt Enhetschef
Jessica Lindh
jessica.lindh@sjofartsverket.se 010-478 55 04 Jobbnummer 9626578