Rekryterare till nya familjehem
Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.
Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll.
Välkommen till oss
Vi söker nu dig som vill vara med och rekrytera nya familjehem när vår kollega gå vidare till nya utmaningar centralt i staden.
Vi har ett spännande och aktivt utvecklingsarbete där vi genom flera parallella satsningar förbättrar medarbetare och chefers förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till barn, ungdomar och familjehem som har kontakt med oss. Vi har i början av året genomfört en verksamhetsförändring som medfört att arbetsledningen blivit mer tillgänglig. I praktiken innebär det att enheten består av en enhetschef och två grupper med en gruppledare i varje grupp. Tillsammans satsar vi nu framåt och hjälps åt att skapa en socialtjänst som är modern, präglas av hög kvalitet och går i linje med nya socialtjänstlagen. Vill du vara med oss på resan och utveckla både dig själv och vår organisation? Då ser vi fram emot din ansökan!
Vi erbjuder
Familjehemsenheten har under året startat ett särskilt utvecklingsarbete där en del innebär att öka rekryteringen av och förstärka stödet till familjehem i egen regi. Vi har som mål att bättre förebygga sammanbrott i placeringar och säkerställa att familjehemsplacerade barn får sina rättigheter och behov tillgodosedda. Som stöd för familjehemssekreterare, och barnsekreterare att bedriva ett socialt arbete av god kvalitet, förstärker vi handläggarnära stöd genom en handläggarassistent samt särskilda jourhemshandläggare. Hos oss har du bra möjligheter till kompetensutveckling utifrån enhetens komptensförsörjningsplan och du är aktivt med i utvecklingen av att erbjuda stöd av mycket hög kvalitet.
Vi tillämpar vinter- och sommararbetstid samt flextid. Du får ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år och har möjligt att ansöka om semesterväxling. Läs mer om förmåner i Stockholm stad på:
https://jobba.stockholm/formaner.Du kan också köpa träningskort till stadens alla träningsanläggningar till ett mycket förmånligt pris.
Möjlighet till distansarbete är möjligt när arbetet tillåter.
Din roll
Du kommer vara en av två personer som rekryterar familjehem till familjehemsplacerade barn- och ungdomar 0-20 år. Huvudfokus för denna tjänst är att rekrytera, utreda och matcha familjehem. Bedömning av vilken familj som är den mest lämpliga för det enskilda barnet/ungdomen är en väsentlig del i arbetet och du behöver därför både enskilt och tillsammans med kollegor kunna analysera familjens förmåga, styrkor och sårbarheter i relation till barnets behov och förutsättningar.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorg, med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar. Erfarenhet av familjehemsarbete sedan tidigare är viktigt och B-körkort är ett krav. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift,
Det är viktigt att du är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling då du med dina kollegor är delaktig i det viktiga utvecklingsarbete som pågår inom verksamheten. Till tjänsten som familjehemssekreterare söker vi dig som är en trygg person med god personlig mognad och hög samarbetsförmåga, som kan arbeta självständigt som tillsammans med kollegor för att bidra till ett gott arbetsklimat. Du är självgående, flexibel och planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat sätt. Då arbetet innebär många kontakter med blivande familjehem så behöver du vara bra på att skapa förtroendefulla relationer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/5531".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Familjehemsenheten, verksamhetsområde barn, ungdom och familj
Kontakt Linda Lindblom
08-50822310 Jobbnummer 8986360
Observera att sista ansökningsdag har passerat.