Rekryterare med fokus på operativt HR-stöd till Regeringskansliet
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-04-14
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige HR-avdelningen, Regeringskansliet
Söker du en möjlighet att bygga vidare på dina rekryteringskunskaper och samtidigt bidra till en verksamhet som gör skillnad i samhället? Vi söker två rekryterare med intresse för kompetensförsörjning och HR, som vill utvecklas inom den statliga rekryteringsprocessen i en stödjande och operativ roll.
Du arbetar enligt kompetensbaserad metodik och driver flera rekryteringsprocesser samtidigt. Tempot kan växla och förutsättningarna förändras snabbt - därför söker vi dig som trivs i en händelserik miljö där samarbete, flexibilitet och struktur är nyckeln till att lyckas. Hos oss får du arbeta nära erfarna kollegor och växa i din roll i en meningsfull och dynamisk kontext.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Hos oss får du möjlighet att utvecklas inom hela rekryteringsprocessen med stöd från erfarna kollegor. Du får inblick i hur statlig rekrytering fungerar i praktiken och arbetar operativt med flera processer samtidigt.
Det innebär till exempel att du:
• stöttar chefer i uppstarten av rekryteringar, inklusive behovsanalys och framtagning av kravprofil
• utforma och publicerar annonser i vårt rekryteringssystem ReachMee
• göra bedömning och urval av ansökningar
• bokar och deltar i intervjuer tillsammans med chefer
• kommunicerar med kandidater under processens gång
• hanterar referenstagning, dokumentation och beslutsunderlag
• medverkar vid säkerhetsprövningar
• bistår vid arbetsprover eller tester när det är aktuellt
Du arbetar i ett rekryteringsteam där kunskapsdelning, lärande och samarbete står i fokus. Rollen är operativ och utformad för att ge dig möjlighet att successivt växa in i mer komplexa uppgifter, beroende på behov och erfarenhet. Arbetet sker i en statlig kontext och kan omfatta moment kopplade till säkerhetsklassade tjänster.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2025-04-14BakgrundVi söker dig som:
• har en högskolexamen med inriktning mot HR-frågor
• har minst 2 års erfarenhet av arbete med kompetensbaserad rekrytering
• har erfarenhet av att arbeta med hela eller delar av rekryteringsprocessen, exempelvis urval, annonsering, administration eller intervjuer
• har erfarenhet av att rekrytera kvalificerade tjänstemän, gärna i roller med krav på högre utbildning eller specialiserad kompetens, till exempel jurister, ekonomer eller handläggare
• har intresse för kompetensbaserad rekrytering och en vilja att utvecklas inom området
• har goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift
• har god administrativ förmåga och vana att arbeta i Officepaketet
Det är meriterande om du har:
• arbetat i en större eller komplex organisation
• erfarenhet av statlig verksamhet eller offentlig rekrytering
• använt rekryteringssystem eller andra digitala HR-verktyg, gärna med AI-funktioner
Dina egenskaper
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.
För att lyckas i rollen som rekryterare behöver du ha god samarbetsförmåga och kunna relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är strukturerad, planerar och prioriterar ditt arbete effektivt och håller givna tidsramar. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, är tillmötesgående och lösningsorienterad i dialog med andra. Du har också gott omdöme och gör korrekta avvägningar vid beslut och prioriteringar.
Övrig informationTjänsterna avser två tillsvidareanställningar på heltid som inleds med sex månaders provanställning, med tillträde under hösten 2025.
Befattningarna är placerade i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta rekryterande chef Linda Palmqvist på 08-405 90 85. Du är också välkommen att kontakta rekryteringssamordnare Hanady Hussein på 08-405 48 53.
Fackliga kontaktpersoner är Jan Wahlström för ST och Johan Strokirk för Saco som nås på 08-405 10 00 och Jan Wahlströmer för ST. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 april.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Ersättning Lön ej klart än
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9285264