Registrator

Lerums kommun, Administrativa enheten / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Tjänsten som registrator är placerad vid administrativa enheten som består av 15 medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att stötta både förvaltning och politik samt att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser.
I administrativa enhetens uppdrag ingår bland annat registratur, nämndadministration, arkiv och kommunjuridiskt stöd. Enheten är placerad inom verksamhetsområde utveckling och hållbarhet.

Kommunen är mitt inne i ett spännande och utmanande förändringsarbete och kommer från och med 2023-01-01 att gå över till en nämndorganisation. Uppdraget som registrator kommer att utvecklas av detta och du kommer att ha en viktig roll i att skapa strukturer kopplat till de nya nämnderna.

Publiceringsdatum
2022-09-28

Arbetsuppgifter
Rollen som registrator innebär att starta och kvalitetsgranska ärenden i kommunens centrala ärendehanteringssystem samt att ge ett professionellt och sakkunnigt stöd till handläggare i frågor gällande registrering och ärendehantering.
Du kommer att arbeta i nära samarbete med ett team bestående av ytterligare två registratorer, systemförvaltare för kommunens ärendehanteringssystem och kommunarkivarie för att skapa rutiner och strukturer för god dokument- och ärendehantering inom hela förvaltningen.

Uppdraget som registrator innefattar både strategiskt långsiktigt arbete och mer rutinbaserade arbetsuppgifter. Bland annat innefattar tjänster att:

• Öppna och avsluta ärenden
• Stötta och utbilda handläggare i den löpande praktiska dokumenthanteringen i uppstartade ärenden
• Kvalitetsgranska och iordningsställa äldre ärenden för att säkerställa framtida generationers möjlighet att ta del av allmänna handlingar
• Vara drivande i utveckling av kommunens dokumenthantering samt upprätta nya rutiner och implementera desamma
• Utbilda verksamheterna i vad god dokumenthantering innefattar och lagstiftarens syfte med registrering av allmänna handlingar.
• Stötta verksamheterna i frågor kopplade till utlämnande av allmänna handlingar

Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom områden som exempelvis arkivvetenskap, informationshantering och offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser det som ett stort plus om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och arbete i ärendehanteringssystem. För att komplettera nuvarande registratorer är det extra positivt om dina tidigare erfarenheter innefattar ärendehantering inom samhällsbyggnad- och/eller teknisk verksamhet.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du behöver kunna strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt uttrycka dig väl i tal och skrift. I uppdraget ingår att stödja och konsultera både handläggare och chefer varför det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan anpassa din kommunikation utifrån verksamhetens behov.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Tjänsten kan komma att bli föremål för säkerhetsprövning.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1160220".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Administrativa enheten

Kontakt
Administrativ chef
Emelia Runeberg
emelia.runeberg@lerum.se

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Lerums kommun, Administrativa enheten
Senaste upphandlingen: Bevakningstjänster - Fasta uppdraget

Jobbnummer
7023129

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: