Registrator

Skellefteå kommun, socialkontoret / Administratörsjobb / Skellefteå
2025-10-30


Visa alla administratörsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skellefteå kommun, socialkontoret i Skellefteå

Vill du bidra till att samhället fungerar varje dag - genom att säkerställa att information hanteras korrekt, tillgängligt och rättssäkert? Perfekt! Vi söker nu en registrator till enheten kvalitet, ledningsstöd och juridik inom socialkontorets centrala stab. Skellefteå kommun är en plats där utveckling står i fokus och där nya idéer får ta form - möjligheterna att växa tillsammans är ärligt talat gränslösa.

DIN ROLLSom registrator arbetar du med posthantering, diarieföring och ansvarar för uppföljning och revidering av socialnämndens informationshanteringsplan. Du hanterar inkommande handlingar, gör sekretessprövningar enligt offentlighetsprincipen och ansvarar för socialkontorets funktionsbrevlåda. Du är också en viktig del i att utveckla administrativa rutiner och stödjer verksamheten vid införande av nya arbetssätt.

En betydande del av tjänsten innebär att du är ett stöd i politiska forum såsom RÅFF (rådet för funktionshinderfrågor) och KPR (kommunala pensionärsrådet), där du ansvarar för att skriva och föra protokoll samt hantera relaterad dokumentation. Utöver detta ingår att lämna ut allmänna handlingar, utreda och svara på remisser samt leda utbildningsinsatser inom diarieföring och dokumenthantering för både chefer och medarbetare. Arbetet sker både självständigt och i nära samarbete med kollegor som ledningssekreterare, förvaltningsjurister, kvalitetsutredare, MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) och MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering).

Du kommer att arbeta tillsammans med ytterligare en registrator på enheten, vilket ger goda möjligheter till samarbete, stöd och utveckling i rollen.

DIN KOMPETENS OCH ERFARENHETFör att lyckas i rollen ser vi att du har en avslutad högskoleutbildning inom exempelvis samhällsvetenskap, rättsvetenskap eller statsvetenskap. Denna utbildningsbakgrund ger dig en god förståelse för offentlig förvaltning och juridiska processer, vilket är centralt för att hantera allmänna handlingar och delta i politiska forum.

Erfarenhet av administration och arkivering inom offentlig verksamhet är också ett krav, då det innebär att du är van vid att arbeta enligt gällande regelverk och rutiner - en förutsättning för att säkerställa korrekt och rättssäker dokumenthantering.

Du behöver ha goda IT-kunskaper och lätt för att sätta dig in i nya system, eftersom arbetet sker i flera digitala verktyg för diarieföring, dokumenthantering och kommunikation. Förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska är avgörande, särskilt eftersom du kommer att skriva protokoll, svara på remisser och hålla utbildningar.

Goda kunskaper i engelska är meriterande, då vissa dokument och kontakter kan förekomma på engelska.

En strukturerad och trygg arbetsstil med förmåga att prioritera effektivt och se helheter är viktig, särskilt i arbetet med RÅFF (rådet för förebyggande av funktionshinder) och KPR (kommunala pensionärsrådet), där du har en nyckelroll i att stödja och dokumentera politiska processer. Ett lösningsorienterat synsätt och ett genuint intresse för utveckling inom dokument- och ärendehantering bidrar till att förbättra arbetssätt och rutiner inom enheten.

Det är meriterande om du har arbetat som sekreterare i politiska sammanhang, eftersom erfarenhet från liknande forum ger dig ett försprång i att förstå processer, språkbruk och förväntningar i politiska miljöer.

DIN NYA ARBETSPLATSEkonomi- och Kvalitetsutveckling (EKU) är en del av socialkontorets centrala stab och består av fyra enheter med totalt cirka 40 medarbetare. Du kommer att tillhöra enheten kvalitet, ledningsstöd och juridik - ett kompetent och engagerat team som ser fram emot att välkomna dig som kollega. Din arbetsplats är Stadshuset i Skellefteå, där vi arbetar aktivitetsbaserat i moderna lokaler som främjar samarbete, flexibilitet och fokus.

BRA ATT VETAVi rekryterar kompetensbaserat och fokuserar på din erfarenhet, kunskap och potential. I stället för personligt brev besvarar du några urvalsfrågor och bifogar ett uppdaterat CV.

Vill du veta mer om hur det är att bo och leva i vår kommun? Läs mer om Skellefteå (https://skelleftea.se/) som plats att bo och leva på. Här kan du också läsa om våra förmåner (https://skelleftea.se/formaner) och se lönestatistik (https://skelleftea.se/invanare/jobba-i-skelleftea-kommun/att-jobba-for-skelleftea-kommun/lonestatistik-?query=lönestatistik) för olika yrkesroller i kommunen.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "627356".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skellefteå kommun (org.nr 212000-2643)

Arbetsplats
Skellefteå kommun, Socialkontoret

Kontakt
HR-partner, Rekryteringscenter
Sandra Kågström Marklund
0910-73 50 00

Jobbnummer
9582176


Prenumerera på jobb från Skellefteå kommun, socialkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skellefteå kommun, socialkontoret: