Redovisningsexpert

Kommerskollegium / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommerskollegium i Stockholm

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. Vi arbetar för en fri öppen handel med klara spelregler, både inom och utanför EU. Vi förser regeringen med analyser och annat underlag inför förhandlingar och diskussioner i EU och i Världshandelsorganisationen, WTO. Vi fungerar också som ombudsman och SOLVIT-center för företag som stöter på handelshinder i sina utlandsaffärer. Även privatpersoner kan göra en anmälan till Kommerskollegiums SOLVIT-center om de kommer i kläm mellan olika regelsystem inom EU.

Vi är cirka 90 anställda och vårt kontor ligger i Stockholm.

Administrativa enheten ansvarar för samordning av myndighetens verksamhetsplanering, budgetering, uppföljning och årsredovisning samt för att driva intern utveckling inom enhetens arbetsområden: ekonomi, personal, IT-tele, dokument-/ärendehantering och arkiv, säkerhet, lokaler och internservice. Enheten har också det övergripande ansvaret för att ta fram policy, handböcker och gemensamma rutiner för myndighetens lednings- och styrprocesser.

Då vår ekonomiansvarige om några år går i pension söker vi nu en person som har intresset och potentialen att axla rollen i framtiden.

Publiceringsdatum
2014-03-07

Arbetsuppgifter
• Ekonomisk redovisning
• Budgetering och verksamhetsuppföljning
• E-beställningar, inköp, upphandling
• Stöd till verksamheten i ekonomi och upphandling
• Avgifts- och taxefrågor
• EA-handbok

Som myndighetens redovisningsexpert kommer du att arbeta med redovisningsfrågor och ekonomiuppföljning, bl.a. med att ta fram underlag inför månads- och tertialuppföljningar, bokslut och årsredovisning. I arbetsuppgifterna ingår även arbete med internbudgetering samt att göra analyser och ta fram beslutsunderlag inom ekonomiområdet. Du kommer också att delta i vårt förbättringsarbete med att utveckla interna stödprocesser och ta fram rutiner och handböcker inom området. Du kommer att vara delaktig i införandet av Visma för e-beställningar på myndigheten genom att anpassa vår ekonomimodell och vårt redovisningssystem till detta. Ett exempel på detta är vår reseadministration som kommer att effektiviseras genom ett självbokningssystem.

I ditt arbete ingår att ge stöd till myndighetens chefer och medarbetare vid upphandling av varor och tjänster. Du får också informera om nyheter och förändringar i gällande lagstiftning.

Kvalifikationer
Du är civilekonom med redovisningsinriktning eller har likvärdig utbildning och erfarenhet. Arbetet kräver att du har mycket goda kunskaper om det ekonomiadministrativa regelverket för statlig verksamhet och att du är väl förtrogen med att arbeta i Excel. Erfarenhet av Agresso ekonomisystem och statsredovisningssystemet Hermes är meriterande. Det är särskilt meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av Lagen om Offentlig upphandling (LOU). Projektledarerfarenhet och erfarenhet av förändringsarbete är också meriterande.

Som person är du ansvarstagande, resultat- och utvecklingsinriktad. Du är strukturerad, har god analytisk förmåga, är noggrann och kan prioritera dina arbetsuppgifter. Du har lätt för att samarbeta och har en god förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt sätt såväl muntligt som i skrift. Du behöver ha en förmåga och intresse av att växa in i rollen som ekonomiansvarig på några års sikt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-03-28
Ange följande referens när du ansöker: 24-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Liselotte Andersson, Chef för administrativa enheten 08-690 48 55

Facklig kontakt
Sofia Råsmar (Saco) 08-690 48 00
Sonny Ericsson (ST) 08-690 48 00

Företag
Kommerskollegium

Adress
Kommerskollegium
Box 6803
11386 Stockholm

Jobbnummer
1801120

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommerskollegium

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommerskollegium: