Redovisningsekonom- vikariat
Göteborgs kommun / Redovisningsekonomjobb / Göteborg
2025-05-12
Visa alla redovisningsekonomjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
Publiceringsdatum2025-05-12ArbetsuppgifterStadsfastighetsförvaltningen har ett brett förvaltningsuppdrag och en omsättning drygt 4 miljarder kronor och investerar 2-3 miljarder kronor årligen. Ekonomiavdelningen är förvaltningens stödjande och styrande funktion inom kompetensområdet ekonomi och arbetar aktivt med att bidra till mer resurseffektiva processer. Avdelningen fördelas på två enheter efter kompetensområde: Drift- och verksamhetsekonomi samt Investerings- och hyresekonomi.
Vår medarbetare kommer under hösten att gå på föräldraledighet så vi söker därför nu en vikarierande redovisningsekonom till enheten Drift- och verksamhetsekonomi. Söker du ett utvecklande och utmanande vikariat är detta en fin möjlighet för en ambitiös person att komma in i en stor kommunal verksamhet.
Är du självgående, kommunikativ och har ett genuint intresse för ekonomi? Då kan det mycket väl vara du som är vår nya vikarierande redovisningsekonom på Stadsfastighetsförvaltningens Ekonomiavdelning.
Som redovisare hos drift-och verksamhetsekonomi arbetar du huvudsakligen med:
• Fakturering
• Löpande arbete i kundreskontra såsom avstämningar, återbetalningar av tillgodohavande, inkasso hanteringen mm
• löpande bokföring
• interna kontroller
• kontoavstämningar
• bokslutsarbete (månads-, delårs- och årsbokslut)
• stöd i ekonomifrågor för såväl den interna verksamheten som för externa motparter.
KvalifikationerVem söker vi?
Vi ser att du är en person som bidrar till enhetens uppdrag genom att aktivt arbeta för att kvalitetssäkra förvaltningens redovisning och interna kontroller. Goda kunskaper i Agresso är meriterande, liksom erfarenhet av fastighetsekonomi. Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom redovisning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Då du kommer att arbeta nära verksamheten ser vi att du har ett professionellt och konsultativt förhållningssätt. Du är bra på att skapa goda och förtroendefulla relationer och kommunicerar på ett sätt som skapar delaktighet och tydlighet. Uppdraget kräver att du har god organisatorisk och analytisk förmåga. Du är samtidigt drivande, lösningsinriktad och en lagspelare.
Du är lyhörd för verksamhetens behov och har förmåga att se och sätta in kunskapen i ett helhetsperspektiv. Hos oss arbetar vi med glädje och omtanke för varandra. Vi har ett gott arbetsklimat och ser gärna att just du tillsammans med oss bidrar till den gemensamma arbetsglädjen. Hos oss vill vi att du utvecklas och mår bra på jobbet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings- och innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Som anställd inom Göteborgs Stad omfattas du av allmän tjänsteplikt, utifrån lagen om totalförsvarsplikt.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C254670".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Stadsfastighetsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Mikael Axelsson
031-3650202 Jobbnummer 9334207