Redovisningsekonom
Förvaltnings AB Framtiden / Redovisningsekonomjobb / Göteborg
2022-01-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Redovisningsekonom" (publicerad 2024-09-30) ⬅️
Visa alla redovisningsekonomjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Förvaltnings AB Framtiden i Göteborg Framtidenkoncernen är Göteborgs allmännytta och Sveriges största bostadskoncern. Hos oss bor var fjärde göteborgare. Våra fastigheter med över 74 000 lägenheter är värda drygt 117 miljarder kronor med en soliditet på 64 procent och vi investerar årligen flera miljarder på göteborgsmarknaden. Vi är drygt 1 100 medarbetare som varje dag jobbar för att göra Göteborg bättre.
Koncernen arbetar med tre huvudområden, nyproduktion med fokus på att bygga mer till lägre kostnader, varsam renovering med fokus på att våra hyresgäster ska kunna bo kvar efter renovering samt att stärka stadens utvecklingsområden.
Förvaltnings AB Framtiden är moderbolag och i koncernen ingår Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Framtiden Byggutveckling, Egnahemsbolaget, Göteborgslokaler samt Störningsjouren. Framtidenkoncernen är en del av Göteborgs Stad.
Publiceringsdatum2022-01-05ArbetsuppgifterEn av våra kollegor går vidare och därför söker vi en ny redovisningsekonom. Ekonomiavdelningen består av sex medarbetare och ansvarar huvudsakligen för finansiell strategi, koncernredovisning, business control och finans. Avdelningen leds av koncernens ekonomichef.
Ekonomiavdelningens roll innebär stöd till samordning, styrning och ledning genom att skapa bästa förutsättningar för utveckling, prioritering och beslutsfattande inom hela Framtidenkoncernen. Koncernens samlade upplåning är centraliserad till moderbolagets ekonomiavdelning och all upplåning sker sedan ett antal år via stadens internbank. Koncernens finansiella rapportering upprättas enligt IFRS och dotterbolagens enligt K3.
Tillsammans med övriga kollegor på ekonomiavdelningen arbetar du med sammanställning, analys och uppföljning av moderbolagets och koncernens resultat. Du administrerar genom din roll som back/middle-office finansiella transaktioner. Du bistår också i arbetet med koncernens likviditetsprognoser och vid upprättandet av moderbolagets budget och prognos.
Du deltar i upprättandet av koncernredovisning och ansvarar för moderbolagets bokslut i nära samarbete med koncernredovisningschefen samt deltar i olika finansiella analyser och projektuppföljning.
Arbetet innebär också att bidra till finansiell riskhantering och deltagande i olika koncernövergripande projekt samt att bistå i att upprätta styrelsematerial, månadsrapporter och årsredovisning. Förutom ovanstående innebär rollen att du fungerar som sekreterare i styrelsens revisionsutskott och koncernens ekonomiråd.
KvalifikationerDu är utbildad civilekonom eller motsvarande. Vi söker dig som har ett par års erfarenhet, gärna av liknande uppdrag ifrån fastighetsbranschen eller annan kapitalintensiv verksamhet, men det är inget krav. Tidigare erfarenhet av koncernredovisning är meriterande.
Vi söker dig med eget driv som gillar att ta ansvar och arbeta självständigt, såväl som i grupp. I arbetet ingår att hantera stora datamängder varför det är viktigt att du är både strukturerad, noggrann och kan arbeta effektivt. Att ha en god analytisk förmåga men samtidigt se helheten ser vi också som en viktig förmåga för att lyckas i tjänsten.
Du kan hantera många frågor samtidigt och levererar korrekt information på utsatt tid där tidplanen ibland kan vara kort. Eftersom arbetet innebär en hel del kontakter inom organisationen är det också viktigt att du har ett serviceinriktat förhållningssätt och god samarbetsförmåga.
Vi ser det som en självklarhet att du har mycket goda kunskaper i Excel och goda kunskaper i Powerpoint och ser som meriterande om du har arbetat med Agresso, Cognos och Hypergene tidigare.
Detta kanske blir ditt andra eller tredje jobb i karriären och vi vet hur viktigt det är att få möjligheten att utvecklas och växa i yrkesrollen. Hos oss jobbar du nära mycket erfarna och professionella kollegor och får både stöd och utmaningar i vardagen. Vill du bli en del av den spännande utvecklingen inom Framtidenkoncernen och vara med och påverka koncernens utveckling?
Tjänsten är fysiskt placerad på moderbolaget på Johanneberg Science Park i centrala Göteborg men ett digitalt arbetssätt gör det möjligt att till viss del vara flexibel när det gäller var arbetet utförs.
Vill du arbeta i en bred ekonomroll på moderbolaget för Sveriges största allmännytta, en bostadskoncern som präglas av ett starkt socialt ansvarstagande och ett tydligt kundfokus? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Moderbolaget har 24 medarbetare. Utöver ekonomiavdelningen finns en juridisk avdelning och en stab med strategisk kompetens i verksamhets- och affärsutveckling inom social- och ekologisk hållbarhet, boendeutveckling, nyproduktion, renovering, hyressättning, HR, IT m.m.
Framtidenkoncernen arbetar för att erbjuda ett hållbart arbetsliv och vara en inkluderande arbetsplats där människors olikheter tas tillvara, där medarbetare ska känna en hög grad av tillhörighet och där alla kan vara sig själva.
Inför tillsättning av tjänsterna genomförs en bakgrundskontroll på slutkandidaten.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörvaltnings AB Framtiden
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C71512".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Förvaltnings AB Framtiden (org.nr 556012-6012)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Förvaltnings AB Framtiden
Kontakt Ekonomichef
Lars Just
lars.just@framtiden.se 031-773 75 57 Jobbnummer 6226872
Observera att sista ansökningsdag har passerat.