Redovisningsansvarig till Skarpnäcks stadsdelsförvaltning

Stockholms kommun / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.



Ekonomiavdelningen på Skarpnäcks stadsdelsförvaltning
Ekonomiavdelningens övergripande uppdrag är att stödja, styra och utveckla de gemensamma administrativa processerna och verktygen inom stadsdelsförvaltningen.

Avdelningen ansvarar övergripande för planerings- och uppföljningsprocesser, ekonomicontrolling, redovisning, IT, lokaler, miljö- och klimatfrågor och reception. Vi arbetar i ljusa lokaler på stadsdelsförvaltningen i Björkhagens centrum, mycket nära den gröna linjens tunnelbana.

Vi söker nu en duktig och ansvarsfull redovisningsansvarig till ekonomiavdelningen. Du arbetar nära ekonomichefen, avdelningens tre controllers och förvaltningens chefer och administratörer. Du förväntas vara ett stöd till förvaltningens verksamheter.

Rollen som redovisningsansvarig
Som redovisningsansvarig ansvarar du för löpande redovisningsarbete samt för att upprätta förvaltningens tertial- och årsbokslut. Du gör avstämningar, rättningar och olika ekonomiadministrativa uppgifter, samt genomför analyser och internkontroll inom redovisningsområdet. Du bevakar att lagar och regler efterlevs samt upprättar rutiner och utformar anvisningar och riktlinjer för att säkerställa detta.

I rollen ingår att ansvara för att upprätta och underhålla förvaltningens ekonomihandbok. Vidare håller du i utbildningar och informerar i ekonomi- och redovisningsfrågor, samt ansvarar för kod- och kontoplan. Du är även lokal systemförvaltare för ekonomisystemet Agresso samt förvaltningens lokala systemadministratör för stadens upphandlings- och inköpssystem Kommers. I rollen ingår många interna och externa kontaktytor. Du är bland annat kontaktperson mot stadsledningskontoret och serviceförvaltningen i frågor gällande ekonomi, redovisning och ekonomisystem. Du är även kontaktperson vid granskning och revision i samband med internkontroll och bokslut.

Du är förvaltningens expert på redovisningstekniska frågor, samt ansvarar för och leder planeringen av förvaltningens redovisningsprocesser och bokslut. Du förväntas ta egna initiativ till förbättringsförslag, driva utvecklingsfrågor inom redovisningsområdet samt delta i projekt inom ekonomiområdet på enheten och förvaltningen.

Din erfarenhet och kompetens
För denna tjänst krävs att du har:

- högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller har annan relevant utbildning med redovisningsinriktning
- aktuell och flerårig erfarenhet av arbete som redovisningsekonom eller redovisningsansvarig
- erfarenhet av att ha självständigt ansvar för kvalificerade redovisningsuppgifter
- goda kunskaper och god erfarenhet av att arbeta i excel
- erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem
- god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du även har:

- erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso
- erfarenhet av relevant arbete i kommunal verksamhet eller politisk styrd organisation
- kunskap och erfarenhet av arbete inom inköp och upphandling

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och kompetenser. För att lyckas i rollen som redovisningsansvarig är det viktigt att du är kvalitetsmedveten och noggrann. Vidare är du en kommunikativ och lyhörd person som både uppskattar och har förmåga att samarbeta med andra. Samtidigt har du god förmåga att arbeta självgående och ta ett stort eget ansvar för ditt område. På ett tydligt och strukturerat sätt planerar, organiserar och prioriterar du arbetet för att nå uppsatta mål och tidsplaner.

Varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2022-03-18

Övrig information
Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, sommartid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1679".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Skarpnäck SDF, Ekonomiavdelningen

Kontakt
Elin Frantz, rekryteringskonsult
08-508 117 19

Jobbnummer
6451795

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: