Rättslig expert till Rättsavdelningen på Försäkringskassan
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Sundsvall,
Kramfors,
Hudiksvall,
Ljusdal,
Sollefteå eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Vi söker en rättslig expert till teamet för rättslig kvalitetsuppföljning
Rättsavdelningen ansvarar för, utvecklar och leder den rättsliga styrningen av Försäkringskassans verksamhet. Det innebär att avdelningen arbetar med att ge rättsligt stöd till verksamhetens olika delar. Vi genomför rättslig kvalitetsuppföljning och analyserar de olika regelverk som styr Försäkringskassans verksamhet. Rättsavdelningen för även myndighetens talan i olika rättsliga instanser och behandlar remisser från regeringen och andra myndigheter. Rättsavdelningen består av tre verksamhetsområden. De rättsliga experterna arbetar i team med olika ansvarsområden utifrån de olika socialförsäkringsområden som Försäkringskassan ansvarar för.
Ansvar och arbetsuppgifter
Uppgiften som rättslig expert i teamet för rättslig kvalitetsuppföljning innebär att ni i teamet tillsammans driver och samordnar arbetet med uppföljning av det socialförsäkringsrättsliga och förvaltningsrättsliga regelverket. Du planerar och genomför rättsliga kvalitets-uppföljningar och skriver rapporter där resultaten presenteras och analyseras. I förekommande fall ansvarar du även för att följa upp att de åtgärder som Försäkringskassans ledning beslutat om genomförs. I rollen förutsätts du ha mycket god förmåga och trivs med att ta stort eget ansvar för planering och framdrift av det egna och teamets arbete.
Vi söker dig som
• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har motsvarande kompetens
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av projektarbete och kan ta ett självständigt ansvar för att driva projekt framåt
• har mycket goda kunskaper inom de rättsområden som Försäkringskassan tillämpar såsom socialförsäkringsjuridik, förvaltningsrätt och EU-rätt
• har erfarenhet från kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen
• har erfarenhet av uppföljningsverksamhet alternativt granskningsverksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2019-05-13Övrig informationRekryteringen avser en visstidsanställning om 1 år från tillträdesdagen. Tjänsten är heltid med tillträde enligt överenskommelse. Stationeringsort är Stockholm, Malmö, Göteborg eller Sundsvall.
Om du har frågor
Vill du veta mer om anställningarna är du välkommen att kontakta rekryterande chef Gun Borgstedt, tel. 010-116 91 32 . Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Linn Landin, tel. 010-112 49 60. Vid fackliga frågor kontakta Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, 010-116 22 96, Saco-S: Maria Lindgren, tel. 010-113 43 67, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 26 maj 2019. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 St9ockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 4783122
Observera att sista ansökningsdag har passerat.