Rättschef till Statens servicecenters Rättsavdelning, Gävle
Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Tierp eller i
hela Sverige Samtliga jurister vid Statens servicecenter är samlade vid myndighetens rättsavdelning. Vidare finns myndighetens registratur och arkivfunktion samt dataskyddsombud vid rättsavdelningen. Rättsavdelningen ingår i verksamhetsområdet Styrning och verksamhetsstöd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som rättschef är du också chef för rättsavdelningen som består av tre enheter med för närvarande totalt 25 medarbetare i Gävle respektive Stockholm. Du kommer att representera myndigheten i rättsliga frågor internt i organisationen, i förhållande till styrelsen och till andra myndigheter och aktörer.
Utifrån myndighetens uppdrag hanterar rättsavdelningen komplexa rättsliga frågor inom framför allt dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, arbetsrätt samt avtals-och upphandlingsrätt. Som ansvarig för myndighetens regelefterlevnad förväntas rättschefen ha goda kunskaper i dessa rättsområden.
Du kommer att leda och driva myndighetens rättsliga arbete i nära samarbete med andra delar av organisationen. Utgångspunkten i rättschefens uppdrag är att skapa förutsättningar och möjligheter att bedriva myndighetens två kärnuppdrag på ett rättssäkert och effektivt sätt.
Rättschefen, tillsammans med rättsavdelningens chefer och medarbetare, stöttar organisationen i både vardagliga frågor och övergripande utvecklingsfrågor. Arbetet ska präglas av fokus på uppdraget och tillit till varandra inom och utanför avdelningen.
Du ingår i verksamhetsområdet Styrning och verksamhetsstöds ledningsgrupp, rapporterar till verksamhetsområdeschefen och till myndighetens ledningsgrupp vid behov samt stödjer generaldirektören inför och vid styrelsens sammanträden.
Publiceringsdatum2023-09-04KvalifikationerVi söker dig som har:
• Juristexamen
• Flerårig chefserfarenhet som innefattar personalansvar och deltagande i ledningsgruppsarbete
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig verksamhet
• Goda kunskaper inom de rättsområden som myndigheten verkar inom
• Goda kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom
Vidare ska du ha följande förmågor:
• att ha tillit till andra människor och att främja ett aktivt medarbetarskap
• att vara lösningsfokuserad och konstruktiv
• att vara analytisk med ett helhetsperspektiv
• att samspela tillsammans med andra internt och externt
• att agera med ett gott omdöme
• att fatta beslut
• att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av:
• affärsrelationer och avtalsförhandlingar med kommersiella aktörer
• praktiska och rättsliga frågor om myndighetssamverkan
• författningsarbete och -utveckling, t.ex. från Regeringskansliet
• förändringsarbete
• ett coachande och utvecklande ledarskap av individ och grupp
Övrig informationAnställningen är på heltid och tillsvidare.
Startdatum enligt överenskommelse.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad antingen i Stockholm eller Gävle. Vi erbjuder distansarbete.
För anställning krävs godkänt resultat vid säkerhetsprövning med registerkontroll samt krav på svenskt medborgarskap enligt säkerhetsskyddslagen.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 25 september, 2023.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 40-42 på huvudkontoret i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-09-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57 Jobbnummer 8083447
Observera att sista ansökningsdag har passerat.