Rättschef till rättsenheten
Ekobrottsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm,
Uppsala,
Örebro,
Linköping,
Sundsvall eller i
hela Sverige Ekobrottsmyndigheten är en myndighet med specialister som bedriver en heltäckande brottsbekämpning genom att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. På myndigheten arbetar cirka 720 medarbetare med olika kompetenser såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister. Alla kompetenser och yrkesroller är samlade under samma tak och vi arbetar tillsammans för att bidra till ökad trygghet och minskad ekonomisk brottslighet.
Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker dig som vill vara med och utveckla Ekobrottsmyndigheten i rollen som rättschef.
Arbetsplats Vid rättsenheten hanteras rättsliga frågor och strategisk rättslig utveckling. Enheten ansvarar för remisshantering och myndighetens styrdokument. Vid enheten hanteras även centrala arkiv- och registreringsfrågor samt frågor om offentlighet, sekretess och personuppgiftsbehandling. Enheten, som består av 13 medarbetare, har en rådgivande funktion gentemot den operativa verksamheten och övriga enheter på huvudkontoret, och samverkar med andra myndigheter i rättsliga frågor.
Arbetsuppgifter Som rättschef ansvarar du för att leda, planera, utveckla och följa upp verksamheten inom enheten. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och deltar aktivt i den övergripande ledningen och styrningen av myndigheten. Du har verksamhets-, budget- och personalansvar för enheten och rapporterar direkt till generaldirektören.
Kvalifikationer Vi söker dig som har:
juristexamen
tingsmeritering
erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig verksamhet
god chefs- och ledarerfarenhet
mycket god förmåga att leda, utveckla och motivera kvalificerade medarbetare
erfarenhet av att samverka inom och utanför den egna organisationen
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
Det är meriterande om du utöver ovan även har:
bakgrund som hovrätts- eller kammarrättsassessor
erfarenhet av arbete i rättsväsendet
erfarenhet av arbete i Regeringskansliet
Mer om dig
Vi söker dig som har förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt och få medarbetare att utvecklas och ta ansvar. Du har ett proaktivt ledarskap som coachar och förmedlar en tydlig målbild till dina medarbetare. Att vara innovativ och lyhörd är andra egenskaper som är viktiga.
För att bli framgångsrik i denna roll ska du ha intresse av att sätta dig in i myndighetens verksamhet. Du har förmågan att identifiera behov av ändringar i lagstiftningen inom myndighetens ansvarsområde.
Du är en stabil person med ett pragmatiskt och prestigelöst förhållningssätt samt gott omdöme och hög integritet. Du har förmåga och vana av att skapa och utveckla samarbeten med andra, både internt och externt.
Ditt arbete är målinriktat utifrån ett verksamhets- och arbetsgivarperspektiv, och du är beredd att fatta svåra beslut och driva förändringsarbete i en komplex organisation. Du har en mycket god analytisk förmåga och agerar och prioriterar utifrån hela verksamhetens behov. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Ekobrottsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Som chef på Ekobrottsmyndigheten förväntas du leda utifrån Ekobrottsmyndighetens ledarkriterier och arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta generaldirektören Monica Rodrigo, tfn 010-562 90 01.
Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Information om anställningen Anställningsform : Tillsvidareanställning som inleds med provanställning
Arbetsort : Stockholm med central placering vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor på Kungsholmen
Tillträdesdatum : Snarast, enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten arbetar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Personlig hälsa värdesätts och uppmuntras och det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske innan beslut om anställning fattas.
Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17 mars . I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer EBM2024-238 via brev till adressen Hantverkargatan 15, Box 22098, 104 22 Stockholm.
Välkommen med din ansökan!
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ekobrottsmyndigheten (org.nr 202100-4979),
http://www.ekobrottsmyndigheten.se Jobbnummer 8491378
Observera att sista ansökningsdag har passerat.