Rådgivare till Specialpedagogiska Rådgivningsavdelningen, Jönköp
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin / Speciallärarjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin i Jönköping,
Linköping,
Göteborg,
Örebro,
Kalmar eller i
hela Sverige Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobbVi söker nu nya medarbetare till Specialpedagogiska Rådgivningsavdelningen. Det är en nationellt utspridd avdelning med totalt ca 170 rådgivare, fördelat på 17 kontor från Luleå i norr till Malmö i söder. Du som tillträder denna tjänst kommer ha kontoret i Jönköping som utgångspunkt i ditt arbete och du kommer ingå i en enhet med 17 andra rådgivare, som leds av en enhetschef.
Publiceringsdatum2021-04-30ArbetsuppgifterArbetet som rådgivare är ett omväxlande och stimulerande arbete där du har stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation. Du kommer ha tillgång till ett brett nätverk av olika kompetenser inom det specialpedagogiska området och du kommer emellanåt ha ett nära samarbete med andra rådgivare i utförandet av olika arbetsuppgifter. Avdelningen är inne i ett spännande förändringsarbete, där vi gemensamt utvecklar våra arbetssätt och vårt utbud för att uppnå ett mer tillgängligt och likvärdigt stöd. Du kommer befinna dig i ett sammanhang där vi håller på att forma vårt interna samarbete och gränsöverskridande sätt att organisera vår gemensamma resurs och kompetens.
Som rådgivare kommer du huvudsakligen arbeta med specialpedagogisk rådgivning i förfrågningar från förskolor, skolor och huvudmän. Genom vår rådgivning ger vi verksamheterna stöd i att utveckla tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Det stöd vi ger ska vara förebyggande och främjande i syfte att ge ett långsiktigt och hållbart resultat. Det specialpedagogiska stödet ska underlätta för huvudmannen, förskolor och skolor att ge en likvärdig utbildning enligt skollagens krav inom alla skolformer. Varje förfrågan är unik på sitt sätt och du, i dialog med kollegor och chef, kommer ha stora möjligheter att påverka utformningen av det stöd som ges. Utöver specialpedagogisk rådgivning erbjuder myndigheten kompetenshöjande insatser, i form av exempelvis kurser. Som rådgivare kan därför en arbetsuppgift på sikt bli i form av kursledare. Du kan också komma verka i olika nationella uppdrag och samverkan med externa aktörer.
KvalifikationerVi söker dig som har mångårig erfarenhet av att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar utifrån ett inkluderande perspektiv. Du är väl förankrad i det praktiknära arbetet och har förmågan att lyfta blicken och se systemteoretiskt på en specialpedagogisk frågeställning. Genom utbildning och yrkeserfarenhet har du mycket goda kunskaper i vilka framgångsfaktorer som leder till en inkluderande undervisning och du kan förmedla detta på ett konstruktivt sätt i en rådgivande situation. Du har erfarenhet av att leda förändringsarbete och kollegialt lärande i relation till det specialpedagogiska kunskapsområdet. Du förväntas även kunna förhålla dig till specialpedagogiska frågeställningar ur ett förebyggande och hälsofrämjande perspektiv på olika nivåer i skolverksamheterna, från förvaltningsnivå till det klassrumsnära. Vi söker också dig som är väl insatt i skolans uppdrag, styrdokument och de funktionshinderspolitiska målen, och har tydlig förankring i aktuell skolforskning, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
För att vara kvalificerad för tjänsten ska du:
• ha specialpedagogexamen eller annan utbildning vi bedömer vara likvärdig;
• ha minst 3 års erfarenhet av att ha bedrivit konsultativt arbete gentemot yrkesverksamma i relation till specialpedagogiska frågeställningar och inkluderande lärmiljöer;
• under minst 3 år, inom de 5 senaste åren, ha varit en del av det praktiknära arbetet inom förskola eller skola och däri bedrivit systematisk skolutveckling och förändringsarbete kopplat till främjande och förebyggande barn- och elevhälsoarbete;
• ha B-körkort, då resor ingår i tjänsten.
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av att leda och stödja det kollegiala och kollektiva lärandet på förskola eller skola, i syfte att stödja professionsutveckling i relation till det specialpedagogiska kunskapsområdet;
• har fördjupade kunskaper om och erfarenheter av systematiskt kvalitetsarbete och förändringsarbete på olika nivåer hos en skolhuvudman;
• har fördjupade kunskaper om och erfarenheter av processinriktat arbetssätt.
• har fördjupade kunskaper om framgångsrik organisering av en tillgänglig och likvärdig undervisning, utifrån ett helklass- eller barngruppsperspektiv;
• har kunskaper om och erfarenhet av pedagogiska konsekvenser inom flera funktionsnedsättningsområden:
• har erfarenhet av och kunskaper inom flera skolformer;
• har kunskaper om samt intresse och vilja till att utveckla digitala lärverktyg, webbaserat stöd och digitala mötesformer.
Personliga egenskaper
Som person är du utåtriktad med en utvecklad ansvarskänsla, initiativförmåga och personlig mognad. Arbetet ställer stora krav på god samarbetsförmåga. Du är därför prestigelös och trygg i att kommunicera och skapa goda relationer. Du är kvalitetsmedveten och analytisk. Det är viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt och har god förmåga att på egen hand driva arbetet framåt. Arbetet kräver också god förmåga att kommunicera i tal och skrift.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Provanställning på sex månader tillämpas.
Intervjuer genomförs torsdagen den 10 juni.
I denna rekrytering samarbetar vi med Experis.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2021-09-01 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-05-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSpecialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2021/448".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)
Arbetsplats Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 5
Jobbnummer 5752614
Observera att sista ansökningsdag har passerat.