Rådgivare med bred kunskap och erfarenhet från det statliga avtalsområdet.
Arbetsgivarverket / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arbetsgivarverket i Stockholm,
Jönköping eller i
hela Sverige Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 270 000 anställda.Är du jurist eller personalvetare med expertkompetens vad gäller kollektivavtal och arbetsrättsliga regelverk inom det statliga avtalsområdet? Vill du bidra med dina kunskaper och erfarenheter till stöd för våra medlemmar i deras uppdrag som arbetsgivare? Då är du den vi söker!
Om enheten
Enheten för arbetsgivarutveckling ansvarar för Arbetsgivarverkets rådgivning i arbetsgivar- och utlandsvillkorsfrågor samt strategisk arbetsgivarutveckling kring kompetensförsörjning, ledarskap och medarbetarskap. Enheten ansvarar även för arbetsgivarsamverkan genom rådgivande organ och sektorer samt för utbildningsverksamhet och koordinering av medlemsaktiviteter. På enheten arbetar rådgivare, utlandsvillkorsexpert samt medlemskoordinator och utbildningsadministratör. Enheten leds av chefen för arbetsgivarutveckling.
Publiceringsdatum2023-12-30Dina arbetsuppgifterSom rådgivare är ditt huvuduppdrag att ge kvalificerat och konsultativt stöd i alla förekommande arbetsgivarfrågor till våra medlemsarbetsgivare. I rollen ingår också att, i samarbete med kollegor, genom olika aktiviteter samordna och utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken tillsammans med medlemmarna. Du håller utbildningar och för centrala tvisteförhandlingar tillsammans med våra processjurister och förhandlare. Du kommer också att ha ett särskilt ansvar för någon eller några rådgivningsområden utifrån just dina kompetenser och erfarenheter. Det kan vara till exempel omställning, kompetensförsörjning, tjänstepension, lönebildning, villkorsfrågor med mera.
Som rådgivare arbetar du i nära samarbete och kontakt med såväl Arbetsgivarverkets medlemmar som kollegor och centrala partsföreträdare.
Kvalifikationer
Vi vill att du ska ha:
• Akademisk utbildning med inriktning på juridik eller personalvetenskap
• Flera års erfarenhet av tolkning och tillämpning av de statliga kollektivavtalen
• Flera års erfarenhet av att ge råd och stöd i arbetsrättsliga frågor inklusive den statliga särregleringen.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
• Strategiskt och operativt HR-arbete med till exempel kompetensförsörjning och verksamhetsförändringar
• Stöd till chefer vad gäller till exempel uppsägningar, misskötsamhets- och rehabiliteringsärenden
• Lönebildning och lönerevisionsarbete
• Egen chefs- eller ledarerfarenhet
• Tviste- eller samverkansförhandlingar på central eller lokal nivå
För att trivas i rollen söker vi dig som vill arbeta med konsultativ rådgivning ur ett samordnande nationellt perspektiv. Som person är du öppen, noggrann och förtroendeingivande med hög integritet. Du är rak och trygg i din framtoning och har ett genuint intresse av att fördjupa dig i avtal och författningar för att reda ut komplexa frågeställningar. Du är bekväm med att tala inför både små och stora grupper och tycker om att hålla utbildningar.
Arbetet som rådgivare förutsätter att du är bra på att samarbeta och att du kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra på ett prestigelöst sätt. Du behöver vara mycket bra på att kommunicera, både muntligt och skriftligt, med medlemmens behov i fokus.
För att trivas hos oss vill du arbeta med arbetsgivarfrågor ur ett arbetsgivarperspektiv och inom ramen för partssystemet tillsammans med trevliga och professionella kollegor.
Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid beslut om anställning.
Anställningsform
Båda anställningarna är tillsvidareanställningar på heltid som kan inledas med provanställning om 6 månader. Tillträde så snart som möjligt.
Sista ansökningsdag
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 januari 2024.
Har du några frågor eller vill du veta mer om jobbet, kontakta Chef Arbetsgivarutveckling Åsa Krook på 08- 700 13 00. Om du har frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-specialist Ann-Britt Andersson per telefon på växelnumret 08-700 13 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av uppdraget men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Arbetsgivarverkets kansli är beläget på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm. Läs mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webbplats
www.arbetsgivarverket.se Ersättning mån
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-01-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett deltidsjobb.
Arbetsgivare Arbetsgivarverket (org.nr 202100-3476),
https://www.arbetsgivarverket.se/ Jobbnummer 8361063
Observera att sista ansökningsdag har passerat.